90 kronor till för mig och bilen, vid en resa tur och retur med färjan. Jag tycker det är lite fräckt av destinationens marknadschef Per-Erling Evensen att påstå att "det är inga stora pengar vi höjer med". Och när man betänker att senaste höjningen gjordes i mars, ja då är "lite fräckt" en underdrift.
Varje höjning gör det alltmer uppenbart att den ordning som etablerades i och med senaste upphandlingen, där oljepriset slår igenom i biljettpriset, inte är ett bra system om vi vill ha stabila villkor för resor och transporter till fastlandet.
Prisökningarna visar också vad partiernas utfästelser om "vägpriser" är värda. Vad kan vi vänta oss i samband med nästa upphandling?
För övrigt sjönk ju världsmarknadspriset på olja dramatiskt i samband med finanskrisen. Se här: http://oil-price.net/dashboard.php?lang=en
Har du inget minne av att biljettpriserna sjönk då? Inte jag heller. Vilket beror på att det var under den förra upphandlingsperioden, då biljettpriset inte varierade med oljepriset. Men det innebär att oljepriset låg på en lägre "finanskrisnära" nivå när systemet med oljeberoende biljettpriser infördes.
Så här skrev jag för övrigt i oktober 2008 under rubriken "Nya färjepriser hotas av oljan":
"Om det oljepris som rådde mitt i en internationell finanskris är basen för prishöjningen, ja då kan biljettpriserna på Gotlandsfärjorna gå upp bra mycket om oljepriset drar iväg igen. Och då avlägsnar vi oss mer och mer från målet att införa vägpriser i Gotlandstrafiken."
Just så har det blivit.