Vägverket vill bromsa Gotland
Enda utvägen. Om Vägverket anser att Gotlands vägar inte håller för 90 så måste Gotland ha bättre vägar.Foto: Tomas Oneborg/Scanpix
Foto: Tomas Oneborg/Svd
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Sträckan där jag åkte dit föreslås faktiskt förbli 90-väg i det förslag till nya hasighetsgränser för Gotland som Vägverket nu skickar ut på remiss. Det är den vägen ganska ensam om. Om Vägverket får som det vill är det i framtiden 90 på:
l en stump av 140an mellan Visby och Tofta.
l 143an mellan Visby och Roma.
l 148an mellan Lärbro och Fårösund.
I övrigt sänks maxhastigheten på alla 90-vägar på Gotland.
Tidigare har det glunkats om att inte en enda väg på hela ön skulle motsvara Vägverkets nya krav på 90-vägar. Nu tar verket ett halvt steg tillbaka och undantar tre vägar från omskyltningen.
Det är ett gammalt trick, att förvarna om mycket drastiska åtgärder och sedan lägga ett förslag som är något lindrigare. Då är det meningen att vi ska bli glada över att förslaget inte är lika illa som man kunde frukta på förhand.
Men så lättlurade är vi väl inte?
Gotland är förhållandevis glest befolkat. Då behövs goda vägar som gotlänningarna kan ta sig till skolor och jobb på. Om Vägverket anser att Gotlands vägar inte håller måttet så måste vägarna rustas upp. Om slitbanorna är för dåliga så måste nya slitbanor läggas. Om man fortsätter eftersätta vägunderhållet dröjer det väl annars inte många år innan Vägverket anser att hastighetsbegränsningen måste sänkas från 80 till 70.