Vägverket vill bromsa Gotland

Enda utvägen. Om Vägverket anser att Gotlands vägar inte håller för 90 så måste Gotland ha bättre vägar.Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Enda utvägen. Om Vägverket anser att Gotlands vägar inte håller för 90 så måste Gotland ha bättre vägar.Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Foto: Tomas Oneborg/Svd

Politik2009-08-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det är nog lika bra att jag börjar med att berätta att jag blev ertappad med att köra 99 på en 90-väg för drygt en månad sedan. Det kostade 1 500 kronor. Jag rekommenderar ingen att bryta mot hastighetsbegränsningarna, och det beror inte bara på att man kan få böter. Men ärligt talat lägger jag band på mina skamkänslor. Sikten var god, vägen torr och rak och överträdelsen var måttlig. Dessutom hade jag hade precis kört om någon som körde som om han försökte läsa karta och hålla bilen på vägen samtidigt. (Den typen av trafikfarlig körning är det sällan någon tvingas böta för.)

Sträckan där jag åkte dit föreslås faktiskt förbli 90-väg i det förslag till nya hasighetsgränser för Gotland som Vägverket nu skickar ut på remiss. Det är den vägen ganska ensam om. Om Vägverket får som det vill är det i framtiden 90 på:

l en stump av 140an mellan Visby och Tofta.
l 143an mellan Visby och Roma.
l 148an mellan Lärbro och Fårösund.
I övrigt sänks maxhastigheten på alla 90-vägar på Gotland.

Tidigare har det glunkats om att inte en enda väg på hela ön skulle motsvara Vägverkets nya krav på 90-vägar. Nu tar verket ett halvt steg tillbaka och undantar tre vägar från omskyltningen.
Det är ett gammalt trick, att förvarna om mycket drastiska åtgärder och sedan lägga ett förslag som är något lindrigare. Då är det meningen att vi ska bli glada över att förslaget inte är lika illa som man kunde frukta på förhand.

Men så lättlurade är vi väl inte?
Gotland är förhållandevis glest befolkat. Då behövs goda vägar som gotlänningarna kan ta sig till skolor och jobb på. Om Vägverket anser att Gotlands vägar inte håller måttet så måste vägarna rustas upp. Om slitbanorna är för dåliga så måste nya slitbanor läggas. Om man fortsätter eftersätta vägunderhållet dröjer det väl annars inte många år innan Vägverket anser att hastighetsbegränsningen måste sänkas från 80 till 70.