Du är lite uttråkad, surfar runt på Facebook och ser ett quiz (frågesport) eller nån annan tjänst som verkar lite kul som tidsfördriv. Klickar på en länk och går vidare, fyller i de efterfrågade uppgifterna eller svarar på någon fråga. Blir besviken på att det inte var roligare än så och går tillbaka till Facebook.
Nånstans på vägen har ett minimalt budskap förmedlats. Gärna långt ner på sidan så att du aldrig sett det. Men det fanns där.
Därmed har du godkänt att faktureras 398 kronor för "tjänsten" du använt.
Det är inte lätt att i efterhand hävda att du blivit lurad. Bevisbördan ligger hos dig och det säljande företaget kan visa att de minsann har upplyst dig om att tjänsten kostade pengar.
Det lönar sig ändå att bråka. För företagen vill inte ha uppmärksamhet för sina metoder. Därför är det inte ovanligt att de visar "god vilja" genetmot dem som bråkar och stryker fakturan. De vill så länge som möjligt kunna fortsätta jobba under sitt företagsnamn innan de byter. För så fungerar det. När de hamnat på Svensk Handels svarta lista och det sprider sig att affärsidén är att vilseleda och bluffa, byter de namn. Och fortsätter precis som förut.
Sen finns det de andra bluffarna som ringer upp dig och ska rodda med olika avtal som det påstås att du har godkänt.
Det kan räcka att du upprepar en uppgift för att försäkra dig om att du hört rätt så tar de detta som ett godkännande.
Även här: bråka!
Vägra betala eller ännu bättre: lägg på luren direkt när du förstår vad det handlar om.
Att blufföretagen är så framgångsrika beror på två saker: folk i allmänhet är väldigt artiga. Man lägger inte på luren utan fortsätter att lyssna på människan som ringer. De är oftast antingen överdrivet vänliga eller aggressiva.
Två: vi är livrädda att hamna hos Kronofogden så när de säger att vi måste betala något vi har beställt så är vi beredda att göra nästan vad som helst för att slippa betalningsanmärkning.
Bluffarna kan däremot hålla på i en evighet utan att få minsta prick eller anmärkning.
Det är så provocerande att det kan framkalla magsår hos de flesta.
Företagarna och Svensk Handel uppvaktar nu regeringen i frågan och kräver åtgärder.
Regeringen säger att det är polisen som ska sköta saken och rättsväsendets sak att lagföra bedragare.
Det är förvisso sant men det visar också att man antingen inte förstår problemet eller att man förringar detsamma.
Den som blir lurad ska inte vara den som i efterhand ska rätta till saker genom att kräva rättning i Kronofogdens register.
Det måste gå att ställa krav som omöjliggör organiserade blufföretag.