Vad får stadens hjärta att klappa?

Flanör.Arkivfoto: Henrik Radhe

Flanör.Arkivfoto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Politik2012-09-15 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Vilken av Visbys utsocknes besökare tänker på ett köpcentrum när de minns staden? Vem väljer att flanera längs butiksgatan på Skarphäll, bara för att insupa atmosfären?

Handeln i stadens utkant fyller sin funktion. Den är effektiv och tillgänglig, har gott om parkeringsutrymme och kan bereda plats för de stora kedjor som folk i stor utsträckning faktiskt vill handla hos. Men den ger aldrig staden dess själ. Man vet inte mycket om Visby efter att ha besökt Ica Maxi och det blir naturligtvis likadant med Konsum när det bygget är klart.

Min poäng är inte att ytterkantshandeln ska stoppas. Det tycker jag verkligen inte och det gör sannolikt inte alla de som tycker att det är praktiskt att handla där.

Men i en stad som Visby är det oerhört viktigt att man tänker på handlarna och företagarna i innerstaden och tar hänsyn till deras behov och önskemål. Annars riskerar man butiksflykt och butiksdöd. Annars kan man råka ut för att innerstaden dör och att staden förlorar en betydande del av sin själ. Kvar blir, i Visbys fall, ett säsongsbebott friluftsmuseum.

Under högsäsongen kommer väl alltid innerstaden att leva upp. Men det är ju en sorglig utveckling om allt fler verksamheter får säsongskaraktär och ligger i malpåse över tio månader om året. Det är stadsliv på låtsas.

Jag tycker verkligen inte att innerstaden har behandlats med nödvändig försiktighet och hänsyn. Det spelar ingen roll om det har gällt regionala lokaliseringsbeslut, förändringar i det offentliga rummet, trafikreglering eller parkeringsavgifter. Beslutsfattarna har gjort sig blinda för konsekvenserna för dem som ger världsarvsstaden liv och ett samtida innehåll. Besluten har fattats med helt andra värden för ögonen.

Varje verksamhet som försvinner försvagar de näringsidkare som finns kvar. Många butiker i samma område innebär att de hjälper varandra med att dra kunder till området. Man kan ju frukta att det någonstans finns en sådan där "tipping point" som man ibland talar om i klimatdebatten. Att man når en punkt där butiksdöden förstärker sin egen trend.

Därför måste alla framtida beslut tas med centrumhandelns bästa för ögonen.