På grund av turistförenings problem är Gotlands monter bara öppen två dagar av mässan på den pågående TUR-mässan i Göteborg.
Samtidigt nås vi av beskedet att Barnens Turistguide utsett Gotland Info till bästa turistbyrå 2011. Barnens Turistguide skriver:
"Några omdömen ifrån de som röstat: Kunniga, informerade och trevlig personal, bra service och kunskap om ön, ger bra reklam och information till turister, bra hemsida, personalen är serviceinriktade och har ordning och reda - ingenting är omöjligt för dem, bra info om Gotland samt kunnig personal som hjälper med allt från logi till arrangemang."
Inte ens i grunden framgångrika organisationer är skyddade mot konsekvenserna av misshushållning. Och ingen kan kräva att någon annan ska ta det ekonomiska ansvaret och lyfta föreningen ur det hål den grävt ner sig i. Men likvidationen framstår allt mer som en singelolycka som hade kunnat undvikas.
Projekt ledde verksamheten fel, personalkostnaderna blev ohållbara och det dröjde för länge innan någon tryckte på bromsen.
Regionstyrelsen tog i går beslutet att ta över verksamheten.
Därmed tar man också över arbetsgivaransvaret för personalen. Det kan innebära ytterligare långsiktiga kostnader för kommunen, utöver kostnaden för att driva verksamheten året ut. Och utöver den skuld på drygt tre miljoner som turistföreningen har till Region Gotland.
Samtidigt ruvar Tillväxt Gotland på ett anbud i den pågående upphandlingen och det återstår att se hur många medtävlare man får i så fall. Jag fruktar att upphandlingen är så utformad at kön blir kort.
Turistföreningen har redan fallit.
Men innan man funnit formerna för den framtida turismverksamheten inom Region Gotland så är det nog fler som har snubblat.