När kommuner, regioner och andra geografiska enheter ska marknadsföra sig själva blir det egendomligt ofta så att de utmanar löjet. En av mina favoriter är "When in Europe don’t miss Skurup". (När du är i Europa, glöm inte Skurup.") Men det finns fler guldkorn.
"Offensiva Åseda", till exempel. Fagerstas "Här får du Livstid" ger ju inte nödvändigtvis positiva associationer. "Här mås i Mönsterås" känns mest bara konstig. Och de som valde "Hårda bud i Mellerud" accepterade väl bara att frasen var klar och bilden redan satt. Så omfamnar man sitt öde! Och det finns de som är oemotståndliga även om de inte bär så mycket av budskap, som "I love Hjo!"
Vill du hitta egna favoriter så är det någon som har samlat kommunslogans här: http://www.klav.se/allakommunslogans.html
Senast att snubbla på denna arena är huvudstaden som lyckats reta upp grannländerna på en fastighets- och investeringsmässa i Cannes. Stockholm marknadsför sig nämligen som "The Capital of Scandinavia" - Skandinaviens huvudstad.
Det är ett påstående som man kan komma undan med om Stockholmsregionen verkligen vore det självklara navet i Skandinavien. Men så är det ju inte.
Danskarna är väl de som har störst anledning att känna harm Stockholms självutnämning, eftersom Köpenhamn tillsammans med Stockholm är Skandinaviens folkrikaste regioner. Men av någon anledning är det norrmän som verkar vara mest upprörda. Det kan bero på att det bara har gått 107 år sedan unionsupplösningen.
Erling Fossen står i norska montern på mässan och berättar för Aftenposten:
- Detta är typiskt svenskt storhetsvansinne. Det skapade irritation på mässan att Stockholm marknadsförde sig som Skandinaviens huvudstad, till och med på den nedersta delen av inträdeskortet till mässan. Många norrmän reagerade spontant med att klippa bort Stockholmsreklamen.
Att kalla sig för "Skandinaviens huvudstad" ger definitivt Stockholm fler fiender än vänner. Monica Ewert, som kommunikationschef för Stockholm business region, berättar att orden "The Capital of Scandinavia" är resultatet av ett två år långt strategiarbete. Så när det gäller slogans är noggrannhet definitivt ingen garanti för succé.
Jag är väl skyldig till att vid ett par tillfällen ha ironiserat kring magiska Gotland. Men det ska sägas att även om det är ett "kärnvärde" och inte en slogan, så kunde det ha varit mycket, mycket värre.