En sak är säker, den nya S-ledda regionmajoriteten har tillsammans med Håkan Ericsson lärt sig mantrat att allt är gamla majoritetens fel. Nu senast när det handlar om mätning av servicen till företag.
När vi 2006 tog över efter Socialdemokraterna var samarbetet och servicen till företagen på Gotland bedrövlig. Därför satsade vi hårt på att förbättra samarbetet, jobba med attitydfrågor, servicegarantier, utbildningar med mera.
Jag tycker också att vi kom en bit på väg. För att förbättra samarbetet mellan förvaltningarna i kommunen och få "en dörr in" beslutades om en ny samhällsbyggarorganisation.
Givetvis är det alltid så att en omorganisation tar kraft och man tappar fart men här har också nya kommunledningen ett stort ansvar eftersom man inte själv visste vad man ville när man tog över och då inte styrde upp de problem som vi alla såg.
Det går inte att skylla på andra utan nu är det dags för den röd-gröna regionledningen att ta ansvar i dessa frågor. Men att inget händer kanske inte är så överraskande för detta var ingen prioriterad fråga i de röd-grönas valplattform.
Som företagare kan jag idag bara bekräfta den bild som undersökningen visar. Tillgängligheten till regionen är idag bedrövlig.
Telefontiderna och öppettiderna är så begränsade att det är mycket svårt att nå fram till olika tjänstemän och detta sprider verkligen irritation. Här måste krafttag till för att förändra och öka tillgängligheten vilket jag är övertygad om underlättar för både kunder och medarbetare inom regionen.
Upp till bevis nu Åke Svensson och röd-gröna ledningen!