Trygg landning för Bromma?
Foto: Gunnar Lundmark / SvD / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Skavsta är en bra plats att landa om man skall söderut eller vidare ut i världen med ett annat flygbolag. (Om det fanns flygande mattor - skulle man då kunna starta ett bolag som hette Ryan Air?)
Arlanda ligger någonstans i Upplands obygder, långt från Stockholm. Listigt nog har man också exkluderat flygplatsen från pendeltågsnätet. Det går ett tåg på Arlandabanan. Snabbt är det också. Men det har bara ändhållplatser och kostar skjortan. Ja, en ganska billig skjorta, men ändå. Men Arlanda är ju navet för in- och utrikesflyget för de flesta svenskar. (Exempelvis skåningar väljer snarare Kastrup i Danmark.)
Om man skall till Stockholm är Bromma det bästa alternativet. Flygplatsen har lyckats överleva trots att framtiden länge såg osäker ut. Flera gånger har en nedläggning varit på lut men bland annat tystare plan och en allt mer utbredd insikt om att Stockholm behöver en stadsnära flygplats har räddat Bromma.
Stockholms borgerliga ledning vill teckna ett nytt trettioårigt avtal om Bromma flygplats. Ett sådant avtal skulle äntligen ge mer trygg förvissning om att plötsliga opinionsomsvängningar inte innebär flygplatsens död. Kommunstyrelsen har redan godkänt avtalet. Men frågan skall upp i fullmäktige också. (Av någon anledning anser stockholmarna tydligen att inte att det räcker att tekniska nämnden tar beslutet. Det kan bero på att det är en omstridd fråga och att man vill att beslutet skall ha demokratisk legitimitet.)
Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet vill lägga ner Bromma. Miljöpartiet och vänsterpartiet vill istället bygga en "ekologisk stadsdel". Oppositionsborgarrådet Ann-Margarethe Livh (v) säger till Dagens Nyheter att:
- Från klimatsynpunkt är inrikesflyg från Bromma till Malmö och Göteborg rent vansinne.
Ägnar sig de som kommer från Gotland också åt okynnesresande?
Stockholm är Sveriges huvudstad. Det innebär ett ansvar. Hela Sverige är beroende av goda kommunikationer med huvudstaden. Om Bromma läggs ner drabbar det inte bara stockholmarna själva, utan även dem som måste ta sig dit från andra delar av landet.
Trängselskatten i Stockholm pressades fram av dem som bor innanför tullarna, mot förortskommunernas vilja. Nu kan innerstadsborna tullfritt glida omkring i stadsjeepar i ett eget gränsskyddat reservat. Den som inte lämnar stenstaden betalar ingen trängselskatt.
Att stänga Bromma vore ett beslut i samma skola. Att stänga omvärlden ute och försöka odla en självtillräcklig idyll. Jag hoppas majoriteten för ett 30-årigt avtal håller på måndag. Och om man sedan slutar flyga till Göteborg från Bromma, och öppnar för fler plan på andra linjer, så inte mig emot.