TrÀngselskatt blev succé
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Huvudstaden led av trafikinfarkt sÀrskilt vid rusningstiderna. Genom skatten fÄr de som Äker in i staden betala och det har minskat trafiken. För dessutom har kollektivtrafiken byggts ut rejÀlt.
Efter försökets start i januari har biltrafiken minskat med drygt 20 procent och antalet resande med kollektivtrafiken har ökat med 65 000 passagerare jÀmfört med samma tid förra Äret. Och i olika mÀtningar blir stockholmarna mer och mer positiva till Stockholmsförsöket med trÀngselskatt och utbyggd kollektivtrafik.
Den senaste Sifo-mÀtningen visade att det nu finns en majoritet, som sÀger ja till Stockholmsförsöket. 62 procent tycker det Àr bra att det kostar att Äka in till staden. Och att effekterna av försöket Àr bra. Detta har splittrat de politiska partierna. Ja, inte socialdemokraterna, vÀnsterpartiet och miljöpartiet som genomfört försöket. Men de borgerliga som var sÄ starkt emot innan har nu svÀngt. à tminstone deras medlemmar. Det gör att de borgerligas snabba nej-sÀgande för att vinna röster pÄ ett missnöje har blivit totalt misslyckat. Deras simpla populism kan kosta dem segern i valet i Stockholm och i riket i höst.
För vad har de borgerliga för alternativ till trÀngselskatt och utbyggd kollektivtrafik. Bygga fler motorvÀgsleder tar Ätskilliga Är. Det borgerliga alternativet Àr alltsÄ att ÄtergÄ till de tidigare enorma köerna varje morgon och varje kvÀll. Och ett trafikkaos utan like under dagarna. En röst pÄ Lars Thomsson (c) eller Lena Celion (m) kan alltsÄ vara en röst pÄ trafikkaos i Stockholm, vilket ocksÄ drabbar gotlÀnningarna.
Stockholmsförsöket har gjort att nyttotrafiken kommer fram i innerstaden under dagtid pÄ ett helt annat sÀtt Àn tidigare. Och alla de lÄglönegrupper och kvinnor som var och Àr hÀnvisade till pendeltÄg, tunnelbana och bussar har tjÀnat pÄ storsatsningen pÄ kollektivtrafiken. Denna satsning fortsÀtter av den s-ledda majoriteten i Stockholm, genom ett byte av taxesystemet som gör det billigare att Äka kollektivt. Och nÀr ny upphandling blir fÀrdig för pendeltÄgen, sÄ kan det bli bÀttre och nyare vagnar istÀllet för de rishögar som den nuvarande operatörer kör slut pÄ.
Försöket i Stockholm med trÀngselskatt och utbyggd kollektivtrafik har blivit en succé. Trafiken har minskat med 20 procent och framkomligheten ökat. Det har varit en effektiv metod att rÄda bot pÄ Stockholms trafikinfarkt. Det ska bli spÀnnande och se vad som kommer att hÀnda nÀr försöket avbryts den sista juli i Är. DÄ kommer trafikköernas kaos tillbaka. Eller blir det folkstorm för att fortsÀtta det framgÄngsrika Stockholmsförsöket?