Trafikverket får ett helsicke

Politik2013-11-12 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jaha, nu ska anbuden vara inkomna, om man vill driva trafiken på en eller båda färjelinjerna mellan Gotland och fastlandet. Nu vidtar det stora hemlighetsmakeriet där Trafikverket bakom låsta, ljudisolerade dörrar ska försöka få ihop en trafiklösning i förhandlingar med intresserade budgivare. Och förhandlingspositionen ska vara stärkt, är det meningen, av det gäckande hotet om statliga färjor.

Det är en rätt bisarr ordning att de som verkligen berörs mest av färjetrafiken inte har någon insyn i denna process. Under flera månader kommer vi som bor på Gotland att hållas i okunskap om de beslut som fattas och avvägningar som görs ovanför våra huvuden.

Man kan hävda att sekretessen är avgörande för att Trafikverket ska kunna genomföra upphandlingen. Besluten är för känsliga och avvägningarna för svåra för att de ska kunna tåla offentlighetens ljus och trycket från opinioner och opinionsbildning.Jo, det är säkert lättare för Trafikverket om man får vara hemliga. Men bara under just den här delen av processen för att få fram ett nytt avtal. Eller flera nya avtal, om det blir olika operatörer på den norra och södra linjen.

Sedan blir hemlighetsmakeriet en stor nackdel. Till slut kommer ju Trafikverket av naturliga skäl att tvingas ta sin trafiklösning ut i ljuset och presentera den. Och det utan att egentligen ha kunnat förankra den eller "testa vattnet" ordenligt. Vad gör man då om man hälsas av ett ramaskri av harm och besvikelse från en oförberedd allmänhet och synnerhet?

Ska man pressa igenom impopulära förändringar trots vilda protester från en hel region? Eller ska man på något sätt försöka backa processen, under tilltagande tidspress, och försöka hitta en lösning som det går att förankra på Gotland?

Debatten om framtidens färjetrafik har lugnat ner sig sedan upphandlingsunderlaget presenterades. Men om Trafikverket tror att det innebär att engagemanget har minskat och att det nu finns större acceptans för en trafik som bara motsvarar de minimikrav som ställs i upphandlingen, då gör man en svår missbedömning.

Jag har faktiskt svårt att se hur Trafikverket ska kunna gå iland med uppgiften på att bra sätt.