SAS planerade neddragningar på trafiken till Gotland ställer onekligen frågor.
Den största är hur man kan ge detta besked utan minsta kontakt eller dialog med regionen och länet. Svenska staten vill på sikt göra sig av med ägandet i SAS men än så länge finns ett statligt delägande och därmed också ett statligt ansvar.
Flyget är avreglerat och man kan inte köra trafik som ingen vill ha. Ett andra frågetecken blir dock om beläggningen verkligen varit så dålig på 6.40-turen? Många som flyger ofta vittnar om annat.
De senaste gångerna jag bokat flyg har SAS därtill varit det billigare alternativet och jag har sett flera som noterat att BRA Flyg dragit iväg prismässigt. Om de förlorar konkurrensen med SAS om de viktiga affärsresenärerna riskerar priserna att öka ytterligare.
Privatpersoner och företag på Gotland har bara två färdsätt att välja på för att lämna ön. Färja eller flyg. För båda gäller att man är helt utlämnad till hur dessa två trafikslag väljer att ordna sin trafik.
Färjetrafiken är reglerad i avtal med staten men du måste fortfarande anpassa dig till när färjorna går. Bor man på en ö så är det bara att gilla läget, så är det. Därför är det också så oerhört viktigt att förändringar i trafiken görs med stor försiktighet och i dialog med Gotland.
Om möjligheterna att transportera människor och gods drastiskt förändras innebär det ett mycket större hot mot hela regionen än om det sker på fastlandet där det finns alternativa sätt att ta sig.
Detta bör särskilt beaktas nu när pratet om långsammare färjor och önskemål att staten ska ta över så att gotlandstrafiken blir likvärdig övrig färjetrafik som bedrivs i statlig regi börjar ta fart igen.
Dagens färjetrafik är en frukt av en särskild överenskommelse. Man kan diskutera sånt som bristen i transparens i avtalet när det handlar om så mycket skattepengar men man kan också konstatera att dagens standard, turtäthet och komfort är i en nivå vi inte skulle ha haft om staten bedrev trafiken eller om det ”bara” gällde att utföra det uppdrag som staten ålagt rederiet.
Det finns ett tydligt statligt uppdrag som ska uppfyllas men därutöver har Destination Gotland friheten att bedriva kommersiell trafik något som också kommer gotlänningarna till del så klart.
Dagens trafiksituation med god tillgång på turer med både färja och flyg har skapat en bra miljö för företag, arbetspendling och en stor andel deltidsboende. Försämrar man trafiken kommer också denna väv av tillväxt och utveckling att få revor.
Det finns argument både för ett minskat flygande och att åka mer långsamt på havet men det måste också ställas mot Gotlands möjligheter att kunna konkurrera med andra regioner på lika villkor. Då får också acceptera en drastisk sänkning av det kommersiella utbud vi vant oss vid, vilket också innebär färre arbetstillfällen.
Inte för att SAS slutar flyga 6,40. Men varje liten ändring och förändring i trafiken till och från Gotland måste vara noga avvägd och förankrad.