Det blev rena tuppfäktningen mellan Oskarshamn och utmanaren Västervik när Trafikverket jobbade med upphandlingen av framtidens Gotlandstrafik. Oskarshamn lockade med ny terminal och Oskarshamn blev också den entydliga vinnaren när Trafikverket bestämde att godset ska gå den vägen. Eller? Med tiden har det visat sig att det vi trodde att vi visste visat sig allt mer osäkert och öppet för tolkningar och förändringar.
Så är det exempelvis med den nya terminalen i Oskarshamn. Från att ha hägrat i en säker framtid som en viktig hamninvestering av Oskarshamns kommun, så är den nu beroende av omfattande saneringar i hamnen och färjeoperatörens (betalnings)vilja.
I januari i år skrev två prominenta politiker från Oskarshamns kommun en debattartikel i GA: kommunstyrelsens ordförande Peter Wretlund (S) och dess vice ordförande Lars Blomberg (M). De skrev löftesrikt om framtiden:
"Vi arbetar på flera sätt för att säkra en fortsatt färjetrafik mellan Oskarshamn och Visby när nu ett nytt avtal ska träffas med staten. Vår bestämda uppfattning är att vi därigenom skapar möjligheter för utveckling och tillväxt för långsiktig ömsesidig nytta. Det har varit Oskarshamns långsiktiga strategi att utveckla hamnverksamheten så att krav och önskemål tillgodoses. Att bygga en ny färjeterminal är inte bara positivt för Gotlandstrafiken utan det är ett sätt att skapa möjligheter för fler linjer och fler destinationer. Så utvecklar vi regionen som helhet."
Men 23 april lät det annorlunda i en nyhetsartikel i GA. Då meddelades att hamnbolaget i Oskarshamn har beslutat att avbryta upphandlingen av en ny färjeterminal.
Varför? Jo det berodde på: "Avsaknad av besked från Trafikverket om hamn för gotlandstrafiken, i kombination med att miljödomstolen ännu inte tagit ställning i frågan om saneringen i hamnen, gör att osäkerheten är för stor."
Nu har ju dock Trafikverket tagit ställning – och beskedet var positivt för Oskarshamn. Men den nya terminalen – det är långtifrån säkert att den blir verklighet.
Den 4 maj i P4 Kalmar, då lät Peter Wretlund mycket annorlunda än han gjorde i debattartikeln i GA i januari.
P4 Kalmar rapporterade:
"Det är inte säkert att det blir någon ny färjeterminal i Oskarshamn. När Oskarshamn nu fått klara besked att det blir dom som får fortsätta ta emot Gotlandstrafiken framöver så säger kommunalrådet Peter Wretlund (S) att det är upp till de som ska köra trafiken om dom vill ha en ny eller gammal terminal."
Och Peter Wretlund förklarade:
– Det finns stor sannolikhet att vi kommer erbjuda två alternativ, att marknaden får avgöra, vad är de beredda att satsa på.
En viktig hamninvestering för Oskarshamns kommun – ett lockbete i kampen om Gotlandstrafiken – har blivit något på en högst eventuell plusmeny som den framtida färjeoperatören kan få finansiera. Om den vill.
Gäller marknadsföringslagen för kommuner?
Enligt Konsumentverkets gäller i alla fall följande:
"Marknadsföringslagen skyddar dig mot vilseledande, aggressiv och annan otillbörlig marknadsföring. Den ställer bland annat krav på att marknadsföring inte ska ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut."