Teoretiskt flyg stoppar bostäder

Politik2011-11-26 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I stort sett all bebyggelse i norra delen av Visby med omnejd berörs av gränserna för buller från flygplatsen. Trots att tusentals människor redan bor där och att det aldrig, så vitt jag vet, har skrivits protestlistor om att man störs av flygtrafiken, kan man inte bygga nya bostäder på grund av risken för störningar från flyget.

Förvisso går det många turer per dag från och till Visby men trafiken kan knappast sägas utgöra en så stor sanitär olägenhet att folk inte kan bo på mils avstånd från flygplatsen.

Nu senast har byggandet av 500 bostäder bredvid Geabs nya kontor överklagats av länsstyrelsen av detta skäl.

Till och med bygglov i Väskinde har nyligen upphävts av länsstyrelsen med hänvisning till att man värnar verksamheten vid Visby flygplats.

Nu ska inte byggandet bedömas utifrån den verksamhet som finns på flygplatsen i dag, utan för den verksamhet den har tillstånd till och som alltså KAN bli aktuell i framtiden.

I dag utnyttjar inte flygplatsen ens hälften av de flygrörelser man har tillstånd för (43 250 per år) och det är sällan Visby trafikeras med de största flygplanstyper som medges i tillståndet. Länsstyrelsen konstaterar också att man som tillsynsmyndighet ytterst sällan får några klagomål om buller från trafiken av de boende.

Och oavsett vilka plan som i dag trafikerar flygplatsen ska bullerpåverkan räknas med Boeing 737 som riktmärke.

Tillämpningen av kraven görs alltså inte från verkligheten utan från högsta möjliga hypotetiska beläggningsnivå med största möjliga flygplan enligt tillståndet.

Länsstyrelsen kan inte välja tolkningsnivå utan måste fatta långsiktigt hållbara beslut.

Frågan är om inte tillståndet för Visby flygplats istället bör anpassas till den verklighet som gäller och mer realistiska framtida utvecklingsmöjligheter?

En annan fråga som gäller flygplatsen är att Swedavia, som driver densamma, nu vill ta ut högre avgifter av taxiföretagen för att de ska få trafikera flygplatsen.

När det inte finns kollektivtrafik eller av flygplatsen ordnad transfer in till Visby ska vi vara väldigt glada att det finns taxi som ser till att passagerarna kommer vidare.

Det borde tvärtom vara flygplatsen som betalar taxiföretagen för att de sköter denna service för passagerna.