"Hallå, hallå. Resande med tåget till Roma, tag plats, var god stäng dörrarna!". Så kommer det att låta på Dalhems station om några år när järnvägsentusiasternas planer äntligen gått i uppfyllelse. Genom sponsorer och EU-pengar är nu ekonomin säkrad för utbyggnaden till Roma, ett projekt som planerats under många år. Jag ska villigt erkänna att jag tillhör dem som var lite skeptiska, men nu är det på gång och man kan inte annat än imponeras av föreningens arbete och framtidstro.
Museijärnvägen i Dalhem är en av Gotlands turistattraktioner. Men det är inte bara en turistattraktion, utan också en kulturskatt med rullande tåg och återskapade stationsmiljöer, som visar järnvägens stora betydelse för samhällsutvecklingen. Tåget blev i ett slag en enorm kapacitetshöjning av den gotländska transportapparaten.
Den ökade UV-strålningen och algblomningen ger oss en påminnelse om att Gotland inte bara är sol och bad. Andra aktiviteter och sevärdheter måste nu lyftas fram och marknadsföras ännu hårdare och nytänkande stimuleras.
Ett exempel på sådant är just Föreningen Gotlandstågets förlängning av järnvägen från Dalhem till Roma. Att kunna tuffa fram i det gotländska landskapet och i en restaurangvagn inta en kulinarisk måltid tillagad på gotländska råvaror kanske kan bli en framtida upplevelse. Kringeffekterna kan också bli många, exempelvis hästdroska från Roma station till Kungsgården och ett teaterbesök.
Tillsammans med bland annat Bläse kalkbruksmuseum utgör järnvägen ett bra komplement till alla medeltida sevärdheter. Det finns dock plats för mer nytänkande, det gäller som sagt för turistnäringen att visa att Gotland inte bara är sol och bad. Därför är det bara att önska lycka till med den fortsatta spårläggningen!