Jag hade inte tänkt skriva om färjetrafiken i dag igen. Men i och med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds utspel i Gotlands Allehanda i går blir det omöjligt att såväl tänka som skriva om något annat.
Mina tankar kretsar inte kring sänkt fart eller inte utan hur det är möjligt att hon inte förstått problematiken efter alla dessa möten i vänskaplig ton med ömsesidig förståelse om varandras behov. Så har i alla fall alla möten mellan staten (Elmsäter-Svärd) och Region Gotland beskrivits.
Efter att ha läst hennes debattartikel och hört henne utveckla sina tankar i Radio Gotland under gårdagen går det inte att tolka henne på något annat sätt än att budskapet inte har gått fram. I alla tidigare kommentarer har hon markerat att de gotländska ståndpunkterna utgör en viktig plattform för diskussionerna, nu gör hon helt om och menar att det är otydligt vad Gotland egentligen vill och att det saknas en prioritering av kraven.
Om hon önskar en prioritering hade hon väl fått fråga om det på något av alla de jättemånga möten hon berättar att hon haft med regionledningen på ön. Man undrar ju vad i hela friden de pratat om på dessa möten.
Om hon förstått problematiken är det än mer oförklarligt att hon bara nämner lägre fart som ett sätt att "utveckla" trafiken. Snabbfärjorna har kört i många år nu, ändå har priserna rusat i höjden bara de senaste åren och under innevarande avtalsperiod har priserna ökat med 50 procent. Med samma fart!
Det är fel i själva systemet och det löser man inte genom att köra saktare.
Det går inte att plocka ut hastigheten och konstatera att tre kvart hit och dit inte spelar någon roll. Lägger man ihop alla dessa trekvartar blir det färre turer per dag. Om man inte sätter in fler fartyg. Färre turer=färre besökare och sämre förutsättningar att leverera produkter just in time.
Med tanke på ministerns öppning för långsammare färjor är det lätt att tolka även resten av det hon skriver med skepsis. Betyder till exempel: "Även framöver kommer två hamnar på fastlandet att vara prioriterat liksom att resorna och transporterna ska ske varje dag året om" som att hon anser att en tur om dagen är tillfyllest?
Samtidigt pågår en debatt i debatten där somliga hävdar att gotlänningarna ska sluta att ensidigt "kräva" mer pengar från staten. Att trafiken redan får mer än nog. Att alla vi som gick i marschen gör oss till åtlöje som bara "ska ha och ha".
Den pedagogiska utmaningen är stor. Men att man inte kommit längre med den person som den största informationsinsatsen har riktats mot är minst sagt olycksbådande.
Åke Svensson, hoppas du redan har bokat ett nytt möte med din kompis ministern. Du måste ta det en gång till. Minst.