Svenska Spel spelar med sitt varumärke

Politik2010-06-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Så länge ägaren staten genom regeringen inte ger andra ägardirektiv till Svenska Spel väljer de själva hur de ska marknadsföra Svenska Spel.
Företagsledningen har gjort valet att ensidigt satsa på idrotten i sin sponsring. Och överge kulturen och Medeltidsveckan. De tror att de stärker Svenska Spels varumärke genom att lägga alla ägg i en korg. Idrotten.
Redan idag har Svenska Spel enormt stora kopplingar till idrotten genom direkta stöd och sponsring. Det kan inte råda något tvivel om att Svenska Spel stöder idrotten i Sverige.
Men bland alla de som spelar på Svenska Spels olika spel, finns många som gillar och deltar i kultur. Svenska Spels kunder består inte bara av hyperintresserade sportfantaster. Säkert också en stor grupp kulturintresserade. Som skulle bli ännu många fler om Svenska Spel också satsade rejält i sponsring på olika kulturyttringar.
Medeltidsveckan är kultur på många olika sätt, men det är också ett viktigt evenemang på Gotland och det är viktigt för Gotland utveckling. Om Svenska Spel sponsrar Medeltidsveckan ger det stor good will och stärker Svenska Spels varumärke.
Om Svenska Spel överger Medeltidsveckan skadas Svenska Spels varumärke inte bara i Medeltidsveckans stora besökgrupp runt om i Sverige.
Det är rätt av Svenska Spel att stödja idrotten med sitt överskott och sponsring. Men det vore också rätt och stärka varumärket genom sponsring av kulturens olika yttringar. I Norge sponsrar Norsk Spilling kulturen brett. Och stärker därmed sitt varumärke, som företag. Genom att sponsra där unga människor utövar sin musik, teater, konst och film, så bidrar företaget till både kulturen och ungas positiva utveckling. Vilket ger good will och stärker varumärket.
Jag anser fortfarande att Svenska Spels företagsledningen gör ett felaktigt val när de i sin sponsring överger kulturen och ensidigt satsar på idrotten.
Jag tror att de skulle stå sig starkare i konkurrensen med andra spelbolag om de inte var ensidigt nischade i idrottsfacket, utan också stärker sitt varumärke med sponsring av olika kulturyttringar.
De andra spelbolagen är ensidiga sportbolag med privata vinster som drivkraft. Svenska Spel skulle förädla sitt varumärke om de sponsrade kulturen. Det skulle markera att Svenska Spel är bättre än de privata spelbolagen.