LEDARE
Gotlands möjligheter till utveckling och välstånd kommer inom kort att beskrivas på olika sätt och med olika löften av mellan sex och åtta politiska partier.
Men väldigt mycket hänger på en fråga som det varit oroväckande tyst om ganska länge nu. Och dessutom en fråga som inget av de lokala partierna kan påverka. Jo, jag pratar så klart om upphandlingen av den nya färjetrafiken.
Att inte ha en aning om ifall tystnaden betyder att allt rullar på eller att det inte finns någon aktivitet alls är en mardröm för utvecklingen av Gotland. Även om alla förstår att det kommer att finnas kommunikationer även efter år 2017 så hänger väldigt mycket på hur staten ser på standard och ambitioner för dessa kommunikationer.
Gotlands befolkning var vid årsskiftet 80 personer färre än för ett år sedan. Även året dessförinnan minskade vi något, då med 67 personer.
Olika beräkningar visar olika prognoser för befolkningsutvecklingen på Gotland, SCB rapporterade nyligen att vi år 2030 kommer att vara 59 500 personer om utvecklingen från 2002 fortsätter. Regeringens framtidskommission visar däremot mot befolkningsminskning som 2050 stannar på 54 500 personer.
Strategin för att vi ska nå visionen om 65 000 invånare 2025 har väl aldrig riktigt formulerats i konkreta åtgärder. För närvarande ter det sig än mer osäkert än någonsin vilken väg vi ska välja för att öka befolkningen och upprätthålla vår välfärd.
Turismen håller i dagarna på att monteras ner, bokstavligt talat, genom att hundratals gästnätter försvinner från Snäcks camping. Den politiska majoriteten sätter ett orbubbat strandskydd även på redan exploaterade stränder före möjligheten för campingföretag att utvecklas.
Inställningen till villkoren för det privata näringslivet saknar minst sagt en röd tråd i den röda majoriteten. Ena stunden vill man ha dialog och hitta samverkanslösningar, i den andra stunden avfärdar man helt att det ens råder ett dåligt företagsklimat.
Vad man vill göra istället för att utveckla våra basnäringar: turismen och lantbruket har hittills inte framgått.
Färjetrafiken är en viktig del men det behövs också en strategi för att utveckla det som finns på land.