Följetongen om de gotländska fraktpriserna rullar nu vidare. Gotlands riksdagsledamot Christer Engelhardt (S) har flera år motionerat i riksdagen att något måste göras åt de för höga gotländska fraktpriserna. Han föreslår att Gotlandstillägget avskaffas. Det fungerar inte i dess nuvarande form, då en del av öns fraktköpare fortfarande har fraktpriser, som är cirka 30 procent högre än man har på fastlandet.
Gotlandstillägget innebär att alla fraktköpare i landet får betala lite extra för att kompensera de högra fraktpriserna som speditionsfirmorna tar ut på Gotlandsfrakterna. Från början fanns en högstapris-bestämmelse och Gotlandstilläget var på 0,9 procent. Nu är högstprisregleringen borttagen och Gotlandstillägget är på 0,4 procent. De på marknaden enväldiga speditionsfirmorna har då lagt på ett eget Gotlandstillägg, som fördyrar för öns fraktköpare.
Gotlandstillägget är en marknadslösning, där köparna får hjälpa till att utjämna fraktkostnader för öns fraktköpare. Alternativet är att staten går in med skattepengar för att kompensera för de priser speditionsfirmorna kräver. Det är denna problematik som Christer Engelhardt vill belysa och sätta press på staten, regeringen, att hitta en bättre lösning.
Staten har ansvaret för att Gotland får en bra färjeförbindelse och staten har det ekonomiska ansvaret för denna inte bara transportfråga, utan tillväxt- och regionalpolitiska fråga och inte minst jobbfråga. Den regeringen som sätter jobbpolitiken och arbetslinjen främst, måste också ta sitt fulla ansvar för Gotlandstrafiken och dess kostnader. När nu trafikutskottets majoritet vill bifalla Christer Engelhardts motioner, så innebär det en press på regeringen att agera för lägre och långsiktigt säkra fraktpriser för öns näringsliv.
Om det innebär ett högre Gotlandstillägg eller att staten med skattemedel kompenserar för att få med riket jämförbara fraktpriser, får regeringen bestämma. Christer Engelhardt, och ingen annan heller hoppas jag, vill inte ta bort Gotlandstillägget, utan att skapa en garanti för, att Gotlands näringsliv får konkurrensneutrala fraktpriser.