Statens ansvar

Ministern Åsa Torstensson (c) har ansvaret för färjorna.

Ministern Åsa Torstensson (c) har ansvaret för färjorna.

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

Politik2010-01-22 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag hoppas verkligen att dagens möte om Gotlandstrafikens framtid inte leder till att Region Gotland tar över ansvaret för Gotlandstrafiken. Även om man kan ha skarpa synpunkter på Rikstrafikens sätt att sköta uppdraget, så måste vi hålla fast vid, att det är staten som ekonomiskt och operativt har det totala ansvaret för Gotlandstrafiken.
Det är väl ingen som begär att Stockholm eller Göteborg ska ta ansvaret för motorvägarna mellan dessa städer. Ingen begär väl att Öland ska ta över driften och skötseln av Ölandsbron.
Våra färjelinjer är en del i den nationella infrastrukturen och den har staten, riksdagen och regeringen totalansvar för. Däremot kan jag tänka mig att både Rikstrafiken och regeringen gärna blir av med ansvaret för Gotlandstrafiken. Och många gotlänningar kanske tycker att vi ska styra över vår landsväg själva. Visst vore det bra med större gotländskt inflytande på hur Gotlandstrafiken utformas. Men det får aldrig bli så att Gotlands kommun måste ta något ekonomiskt ansvar för trafikens standard. Det måste vara en statlig uppgift.
Om Region Gotland tog över ansvaret för trafiken skulle vi lätt hamna i situationen att kvaliteten på trafiken slår ut kvaliteten på sjukvård, skola, barnomsorg och äldreomsorg. Så får det inte bli.
Därför hoppas jag att det blir ett entydigt nej från kommunens företrädare att ta över något av ansvaret för Gotlandstrafiken. Däremot får staten gärna lyssna ordenligt på gotlänningarnas åsikter om hur trafiken borde vara.