Sprit och bilar hör inte ihop

Spritmissbruk.Foto Bertil Ericson/SCANPIX

Spritmissbruk.Foto Bertil Ericson/SCANPIX

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Politik2010-01-21 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nästan 45 procent av de bilar som nyregistrerades på Gotland under 2009 var miljöbilar. Men det är nog mer korrekt att påstå att de kategoriserades som miljöbilar.
Skillnaderna är inte jättestora mellan länen. Men Gotland är det län där andelen miljöbilar var störst.

Men förtjänar alla miljöbilar namnet? Häromdagen släppte Expertgruppen för miljöstudier en rapport där man hävdade att etanolbilar faktiskt är sämre än bensinbilar ur ett koldioxidperspektiv. Det går åt mycket energi för att förvandla mat till etanol, och när ny mark odlas upp för att möta efterfrågan på mat och etanol så innebär det också stora koldioxidutsläpp.

Rapportförfattaren Sören Wibe, professor i skogsekonomi vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå, skrev på Svenska Dagbladets debattsida i tisdags. Han avslutade med:
"En nedläggning av Sveriges nu- varande satsningar på etanol skulle leda till ändrad markanvändning lite varstans i världen. Nyodlingarna skulle minska, mer kol skulle bindas i växtlighet och jordlager och livsmedelspriserna skulle falla. Detta skulle vara till gagn för miljö, ekonomi och - framförallt - för världens fattiga."

således inte bara klimatet, enligt Wibe. De negativa effekterna är stora även på andra områden.
I dag är det många som kör etanolbilar men ändå tankar bensin. Det behöver de alltså inte ha så dåligt samvete för. Å andra sidan måste alla som verkligen kör sina etanolbilar på etanol konstatera att deras goda vilja och omsorg om miljön inte fått de goda effekter de hade anledning att hoppas.
Kritiken mot etanol som bränsle är verkligen inte ny. Expertgruppen har bara dragit slutsatserna av de senaste forskningsrönen. Ändå har politiken envetet fortsatt jobba på etanolspåret. Och inte bara här. USA har exempelvis satsat hårt på etanol.

Frågan är om inte konsumenterna agerat mycket snabbare och på grundval av bättre information än staten.
Av de miljöbilar som såldes under 2008 gick 66,9 procent på E85, etanol.
Under 2009 sjönk den andelen till 49,1 procent.
Många bilköpare har insett att etanolbilarna inte är de miljöbilar de utger sig för att vara. De köper istället fler dieselbilar som är så snåla att de registreras som miljöbilar.

På Gotland var drygt 46,5 procent av de nyregistrerade miljöbilarna etanolbilar. Så inte nog med att gotlänningarna oftare köper miljöbilar än fastlänningarna, dessutom är andelen falska miljöbilar lägre här på ön.