Sponsra kulturen!
Vd Meta Persdotter och styrelseordförande Margareta Winberg har fel om de tror att Svenska Spels varumärke stärks av att överge kulturen och Medeltidsveckan.
Foto: Bengan Zettergren
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Eva Bofride försöker göra en poäng av att socialdemokraten Margareta Winberg är ordförande i styrelsen för Svenska Spel och att hon då företräder socialdemokratisk regionalpolitik. Nej, det gör hon inte. Hon sitter i styrelsen på den borgerliga regeringens uppdrag och måste följa den borgerliga regeringens brist på regionalpolitiska direktiv till de statliga bolagen. Men jag är besviken på både Margareta Winberg och vd Meta Persdotter, som tror att Svenska Spels varumärke blir bättre av att bara satsa på sport och överge kulturen.
Jag är fullt övertygad om att Svenska Spel försämrar sitt goda varumärke genom att som sponsor överge kulturen och Medeltidsveckan på Gotland. Norska motsvarigheten, Norsk Tippning, har fattat vikten av att sponsra kulturen. De satsar stort på musik och kultur i sin sponsring. Men det kanske beror på den norska rödgröna regeringens ägardirektiv.
Jag hoppas att en rödgrön regering kommer att ändra på ägardirektiven och styra Svenska Spel, så de både sponsrar kulturen och blir ett regionalpolitiskt verktyg för att stötta utvecklingen på Gotland. Socialdemokratisk regionalpolitik innebär nämligen följande: Statliga bolag, verk- och myndigheter ska via regleringsbrev och ägardirektiv ges tydliga signaler om deras ansvar för att stärka och bidra till den regionala utvecklingskraften.
Medeltidsveckan har stor betydelse för den gotländska regionala utvecklingskraften. Den drar en ung publik till Gotland, snittåldern är 33 år. De flesta är turister från Mälardalen och Västra Götaland. Elva procent är utländska turister. 2007 var värdet av besökarnas konsumtion på Gotland 184 miljoner kronor. Det är fel av regeringen och Svenska Spel att överge Medeltidsveckan.