Spela inte bort kulturen

Politik2010-06-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I torsdags beskrev Björn Ewald, styrelseordförande i Stiftelsen Medeltidsveckan, vad Medeltidsveckan betyder för Gotland. Inte bara vecka 32 utan hela året.
Bakom evenemanget ligger ett stort ideellt arbete.
Men som Björn Ewald också påpekar inbringar veckan miljontals kronor till det gotländska näringslivet och tillför 44 000 gästnätter.
De som får intäkterna är inte desamma som har utgifterna för arrangemanget. Frågan är då hur man ska skapa en organisation där de som tjänar pengar också är med mer och betalar?
Svenska Spels beslut att dra in pengarna till Medeltidsveckan är på många sätt obegripligt. Dels är det oslagbar reklam för företaget, dels är det en viktig markering av bolagets anknytning och förankring till Gotland. Och det handlar om mycket små pengar med tanke på bolagets omsättning och årliga vinst.

En synnerligen stor del av Svenska Spels verksamhet är inte knuten till idrotten utan utgör alla de som köper lotter, spelar poker och bingo. Att motivera beslutet med att det man håller på med är så starkt kopplat till just idrott är därför inte helt relevant.
Lennart Lindgren, Gotlands ende kulturdebattör, efterlyste nyligen i ett debattinlägg mer detaljerade ägardirektiv angående hur bolagets miljardvinst ska disponeras. Vad jag förstår har direktiven inte ändrats, det är den nya ledningen som fattat beslut om att helt fokusera på idrott.
Man har gjort en ny tolkning där det är den egna utdelningen som värderas.
"Vi sponsrar det vi tror på och det vi vet att våra kunder vill att vi förknippas med. Modern sponsring är inte gåvor och donationer när ett kommersiellt varumärke som Svenska Spel gör sina val" förklarade bolagets vd, Meta Persdotter, i ett inlägg på Gotlands Folkblad nyligen.
Alltså tror man inte på Medeltidsveckan. Alltså tror man inte på kulturen som reklamplats.
En anmärkningsvärd slutsats.

Sponsringen är en sak, lönsamheten för själva evenemanget en annan.
Jag vidhåller att det är märkligt att man inte lyckas tjäna pengar på ett arrangemang som drar till sig tusentals besökare år efter år.
Det är till och med svårt att förstår hur man kan undgå att tjäna pengar på ett arrangemang som lockar så många människor. Sponsorerna borde dessutom stå i kö för att vara med och synas under Medeltidsveckan.
Så istället för att hitta krystade anledningar att hänga politiska motståndare för bolagets beslut borde Gotland enas kring ett kraftfullt krav på Svenska Spel att ta sitt förnuft tillfånga.
En icke oansenlig del av bolagets vinst kommer från kulturintresserade lottköpare, bingospelare och till och med en och annan idrottsutövare och sportspelare.