Spel med frakten

Politik2012-01-12 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Självklart vill öns företagare ha säkra och trygga villkor för fraktpriserna. Och det måste vara ett statligt ansvar, att om inte marknaden klarar att ge Gotland konkurrensneutrala fraktpriser, så ska staten gripa in på något sätt.

Sannolikt har speditionsfirmorna lite större kostnader för frakter till och från Gotland än frakter exempelvis mellan Stockholm och Linköping. Frågan är hur stora dessa merkostnader är och hur de kan utjämnas, så Gotland inte diskrimineras med högre fraktpriser än i övriga landet.

I dag klaras fraktprisfrågan genom en av staten legitimerad marknadslösning, då de fraktande speditionsfirmorna får ta ut ett Gotlandstillägg på 0,4 procent på alla frakter i landet. Ett första krav är att speditionsfirmorna redovisar vilka merkostnader de har för Gotlandsfrakterna. Ger Gotlandstillägget en över- eller underkompensation?

Törs regeringen ta bort Gotlandstillägget, utan någon garanti för konkurrensneutrala fraktpriser? Vågar de spela med öns livsmedelssektor och öns näringsliv och deras konkurrenskraft? Litar de på att konkurrens mellan två speditionsfirmor helt plötsligt ska leda till sänkta fraktpriser?

Jag tror politikerna har att välja mellan att ha kvar Gotlandstillägget och höja det, mot garantier från speditionsfirmorna om konkurrensneutrala fraktpriser. Eller att på något sätt skattesubventionera Gotlands fraktpriser.

I det valet låter ett behållande av Gotlandstillägget, som en smidig marknadslösning. Och billigare för skattebetalarna.