Spännande öppning i trafikfrågan

Politik2012-12-10 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

 Lika imponerande som engagemanget bakom Gotlandsupproret är, är envisheten hos Pigge Werkelin och Nils Nordenbrink som sedan länge jobbat på sitt egna förslag med alternativ trafik. Att tömma bordet på befintliga system och tänka nytt från början är alltid bra och kanske kan deras nya förslag ge en ny öppning till hur den framtida färjetrafiken kan lösas.

Kommentarerna hittills har varit övervägande positiva och förslaget har presenterats för Trafikverket.

Utångspunkten att se på hela resan för att hitta effektiviseringar är både klokt och intressant. För med tanke på hur fort själva resan går känns det som en evighet när man åker med båtbussen och tvingas sitta i den urtrista och obekväma terminalen och vänta i 45 minuter.

De ekonomiska beräkningarna kan säkert ifrågasättas av dem i branschen som vet hur det fungerar. Men då kan det vara klokt att komma ihåg hur tongångarna gick innan Gotlandsflyg etablerades. Då sades det att det var helt omöjligt att flyga billigare än man gjorde då. Att det fanns fasta kostnader som inte gick att påverka och att man redan flög så billigt det gick.

När det nu är enskilda företagare med egna intressen i frågan som lägger förslag gäller det så klart att vara extra uppmärksam. Trafiken får inte styras utifrån enskilda intressen utan måste utgå från ett allmänintresse.

Förslaget som Werkelin och Nordenbrink tagit fram utgår från att behoven i LRF:s stora undersökning ska tillgodoses. Detta är ju lite av pudelns kärna, att foga samman passagerartrafiken med godsets behov av att finnas på plats på grossisternas omlastningsplatser vid en speciell tidpunkt.

Förslaget måste därför diskuteras öppet och brett där alla berörda får komma till tals.

Tiden måste vara förbi när underlag och förutsättningar för trafiken kommer som en, oftast obehaglig, överraskning.