Spännande magnet till staden
Foto: Krister Nordin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Utflyttning från stadskärnor är en trend som pågått överallt i många länder under många år. Stora köpcentrum i städernas ytterkanter har konkurrerat ut mindre, nischade butiker i städernas centrum.
Men här talar vi inte om Flen eller Fagersta utan om Hansestaden Visby, medlem på Unescos världsarvslista. Här finns en kuliss som andra städer bara kan drömma om. Visst, för oss som bott här i all evighet är det lätt att bli hemmablind. Vi imponeras inte så lätt av ruiner och ringmur.
Men det som lockar de flesta är kvalitet, spännande butiker, hög service och bra tillgänglighet.
En galleria i litet format innanför Kajserport blir en magnet som drar in folk från parkeringen ner mot Adelsgatan. Det är en lysande idé som bör kompletteras med flera andra för att skapa ett sug till innerstaden.
Politiker och stadsplanerare är viktiga aktörer när det gäller att medverka i detta utvecklingsarbete. Att kunna se möjligheterna och utgöra ett stöd till näringslivet, komma med tänkbara idéer och lösningar. När kommunen gick med i Visby Centrum var det med motivet att Visby ska kandidera till Årets Stadskärna 2012. För detta krävs ett samarbete mellan privata och offentliga aktörer och det gäller att öka besöken och förändra attityderna hos invånarna. Senaste utmärkelsen gick till Linköping 2009. För 2010 kandiderar Jönköping, Malmö och Växjö.
Ett hinder för tillgängligheten är att det är besvärligt för många att ta sig ner och upp i stan. Gatsten, kullersten och branta backar är jobbiga inte bara för barnvagnar och skraltiga ben.
Innovativa lösningar för kollektivtrafiken inom murarna känns som ett prioriterat område. De små guidetågen väcker tankar om mer miljövänliga alternativ, ett eltåg som kan köras året om?
Problemet med allt som gäller fungerande och hållbara lösningar är att det behövs en jämn tillströmning året runt. Det är lättare att sitta och spåna idéer fritt ur tanken än att hitta genomförbara projekt.
Ett annat sorts Moment 22 är det här med öppettiderna. Under några dagar före julafton varje år har butikerna öppet till 19, annars stänger man som regel 18 på vardagar och 16 på lördagar. På söndagar är det mesta helt stängt. Skulle någon börja ha öppet till 19 även på vardagar och kanske till 18 på helgerna skulle det ta tid att vänja gotlänningarna vid detta. En sådan ekonomisk uthållighet är det få som klarar. Att ha öppet och full personalstyrka insatt utan kunder är ingen bra affärsidé.
Ändå tänker jag att det är nästan lika dåligt att ha stängt när de flesta är lediga och verkligen har tid att ströva runt i affärer. Man lär köpa mer om man har god tid på sig än om man tvingas stressköpa något efter jobbet innan de stänger. Då är risken att postorderkatalogen hemma känns mer inbjudande.
Hur som helst ska det bli väldigt spännande att se fortsättningen på arbetet i Visby Centrum och hoppas att åtminstone några av de spännande idéerna blir genomförda.