Snöröjning mot bussigt kort

Politik2011-04-08 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

På tekniska nämndens möte i går fanns ett ärende om ett besparingsförslag på enskilda vägar utan statsbidrag.

När det var dags att behandla frågan var ärendet plötsligt ett "informationsärende".

Förvaltningens förslag som låg för beslut innebar att dra in snöröjningen av enskilda vägar. I förvaltningens underlag stod att detta förslag var det enda av det tidigare beskrivna "osmakliga smörgåsbordet" av möjliga besparingar som kvarstod.

I går beskrevs det däremot som ett av de olika alternativen som man "fördjupat sig extra" i. Varför inget av de andra alternativen fått genomgå samma fördjupning förblev höljt i dunkel. Det vanliga är att förvaltningen får uppdrag från nämnden om vad som ska beredas och inte.

Ärendet har passerat tekniska nämndens arbetsutskott och på nämndens bord i går låg ärendet utan någon ändring av förslaget till beslut, eller tillägg att det bara handlade om information.

När tjänstemännen har sagt sitt är det meningen att en politisk prioritering ska följa. Förslag som aldrig kommer att bli politiskt förankrade ska inte upp på nämndens bord, det är bland annat därför det finns ett arbetsutskott.

Det är bra att centerledamöterna med Karl-Johan Boberg i spetsen från början gjorde det mycket klart att förslaget är helt oacceptabelt. Det blir ju totalt orimligt att boende längs enskilda vägar på landsbygden ska isoleras till fördel för att friska ungdomar ska få åka gratis buss i Visby.

Men är det då inte rimligt att privata markägare står för sitt eget underhåll? Nej, inte om vi vill att Gotland ska vara en ö som är tillgänglig för alla.

Det spelar ingen roll om vi har ett strandskydd på hundratals meter om det inte går att ta sig ner till stranden.

Alla som bor längs enskilda vägar har inte en maskinpark att tillgå. Där bor också gamla som behöver hjälp av hemtjänsten. Där bor barnfamiljer vars barn behöver skolskjuts eller skjutsas till olika aktiviteter. På landsbygden finns ingen gratisbuss som går en gång i halvtimmen.

Det påpekades vid presskonferensen att Gotland är den enda kommun/region i landet som utför underhåll av enskilda vägar utan statsbidrag. Ja, men se då också på hur det ser ut i andra regioner. Hur många skyltar med "Privat! Förbjuden infart" vill vi se på de gotländska vägarna?

Om vägarna ska vara ett privat ansvar för berörda fastighetsägare så är risken överhängande att de 1 050 vägarna också blir privatiserade och förbudsskyltar blir en vanlig syn även på Gotland.

Självklart finns det vägar där samfälligheter kan bildas genom vilka man kan sköta sitt eget underhåll.

Men det är bra bit från detta konstaterande till en generell indragning av basal service för boende på den gotländska landsbygden.