Snabbare till Kalmar med färjeflyg än med snabbfärjan

Politik2007-03-13 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Svar till Erik Fransson om färjeflyg och långsamtgående färja till Oskarshamn.
Hej Erik, jag är naturligtvis medveten om att en icke oväsentlig del av södra linjens passagerare stannar i Kalmar län. Jag håller givetvis med dig om vikten av bra förbindelser mellan Kalmar län och Gotland.
Så här blir förbindelserna med Kalmar med färjeflyget:
Kväll till Kalmar med färjeflyg. Avgång Visby 16:50, ankomst Kalmar 20:53. (Idag med färja och buss avgång 17:05 ankomst Kalmar 21:45).
Kväll från Kalmar med färjeflyg. Avgång Kalmar 19:06, ankomst Visby flygplats 22:05. (Idag med färja avgång Kalmar 18:35, ankomst Visby 00:05).
Vad gäller förmiddagsförbindelse så finns den med färjan bara på onsdagar och lördagar och för vissa månader under vintern. Med färjeflyget blir den daglig hela vintern. Så här blir tiderna:
Från Kalmar 08:03 ankomst Visby 11:00 (idag de dagar färjan går: Från Kalmar 07:02 ankomst Visby 13:50).
Om man vill åka till Kalmar på morgonen så är tiderna: Från Visby 08:00 ankomst Kalmar 10:53. (Idag de dagar färjan går: från Visby 07:20 till Kalmar 12:39).

Sparar 250 kilo koldioxid
Som du ser blir restiderna i inget fall längre än idag utan bara kortare. Dessutom kommer du att spara ungefär 250 kg koldioxid per resa med färjeflyget jämfört med dagens lösning.
Färjeflyget åker man alltså till Växjö, därefter buss till Alvesta C (ingår i biljettpriset) och sen blir det Kust-till-kust-tåget till Kalmar. Det kan tyckas konstigt att en sån omväg ändå ger snabbare restider och mindre koldioxidutsläpp, men så är det faktiskt.
Det beror på att snabbfärjan ändå är väldigt långsam jämfört med flyget och i viss mån att tåget är snabbare än bussen.
När det gäller miljön så kostar hastighetshöjningen med båten väldigt mycket och det blir mycket per resenär eftersom det är så få passagerare på södra linjen vintertid.

Oacceptabelt med Gute
M/S Gute som vinterbåt på Oskarshamn fungerar inte, eftersom hon tar får få passagerare till oacceptabel komfort.
Vinterbåten på Oskarshamn borde ta 400 passagerare och med god tillgång till hyttplatser.