Skyll inte på konsulten

Politik2012-12-12 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Den nya skolskjutsorganisationen sparade inga pengar, den kostar tvärtom mer än den förra.

I en region där varje beslut, enligt politiska direktiv från högsta instans, ska byggas på noggranna ekonomiska underlag är det självklart ett misslyckande. Någon form av konsekvensanalys borde alltså finnas för vad som händer med kostnaderna om ett förslag till förändring inte fungerar så som det var tänkt.

Med tanke på de massiva protester som den nya organisationen snabbt gav upphov till fanns alla tillfällen för eftertanke.

Men protesterna tonades ner av nämnd och tjänstemän, det var inte alls så många som protesterade som det verkade i debatten, hette det. Det behövdes bara några mindre justeringar annars höll konceptet.

Men nu visar det sig att ett tiotal oförutsedda tilläggsavtal åt upp hela den tänkta besparingen.

Somliga skyller nu på konsultföretaget som tog fram den nya organisationen. Men deras förslag byggde på en helt annan organisation än den som blev resultatet när man tvingades skriva tilläggsavtal för att komma tillrätta med de allvarligaste konsekvenserna.

Och de konkreta problemen blev inte kända förrän organisationen var spikad och klar och berörda familjer fick se var och när deras barn skulle gå på sina bussar till skolan. Handlingsutrymmet var alltså litet om man ser till möjligheten att backa bandet.

Att riva upp något som varit väldigt bra gör alltid ont. Och kostar nästan alltid både tid och pengar.

På Gotland hade vi jämförelsevis en väldigt generös skolskjutsorganisation. Och dyr.

Det fanns alltså anledning att se över den och försöka hitta nya, mer effektiva, lösningar.

När man ska införa nya modeller krävs därför att man vet vad man gör och inte minst: att processen är förankrad och att alla eventualiteter förutses så långt det är möjligt.

Transparens med ett finare ord.

Politiskt har det inte funnits någon oenighet kring den nya organisationen så vitt jag förstår. Enigheten verkar också gälla att noggrant utreda vad i processen som gick fel.

Vilket är bra, men frågan är om man inte som politiskt ansvarig nämnd borde veta det redan, när det handlar om så betydande belopp?