Skolpolitik med omdöme
Foto: Henrik Radhe
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag begrep inte gårdagens debatt i kommunfullmäktige, om folkpartiets motion i ärendet. Jo, jag begrep vad ledamöterna sade. Men jag förstod inte varför dessa ordningsomdömen gjorde vänsterblockets ledamöter så upprörda och känslosamma. Det talades om "svart pedagogik" och om att det är tur att agan är olaglig, annars hade den väl återinförts den också. Jösses.
För vem ger man dessa betyg och omdömen? Kanske är hur man svarar på denna fråga, också svaret på om man är anhängare eller motståndare till betygen. Tycker man att skolan använder betygen för att trycka ner de elever som inte sköter sig? Eller är de till för att föräldrar och elever skall få besked om, svart på vitt, om vad läget är? För det är skillnad på muntliga besked och skriftliga. Människans förmåga att inte höra sådant man inte vill veta är tyvärr enastående. Och vi är inte så dåliga på att förtränga saker heller. Så tydlighet är viktigt.
Jag har själv varit försiktigt skeptisk till denna typ av omdömen, även om jag alltid hävdat att de skulle göra någon nytta och ingen skada. Men ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att ordningsomdömen är bra. Föräldrarna behöver allt stöd de kan få. De behöver mer information än vad de har. Statiska centralbyrån har undersökt hur mycket föräldrarna talar med sina tonåringar. En genomsnittlig tonåring talar med sin mamma i fem minuter per dag. Med pappa? Tre minuter.
I söndags ägnade Svenska Dagbladet fem sidor åt dödsmisshandeln på Kungsholmen i Stockholm och skotten i Rödeby i Blekinge. I det ena fallet slog och sparkade några 16-åringar ihjäl en jämnårig pojke. I det andra fallet sköts en 15-åring till döds, och en 16-åring skottskadades, av en desperat pappa i en trakasserad familj.
SvD försöker svara på sju centrala frågor som är gemensamma för de båda fallen. En av dessa frågor är: Hade brottet kunnat förhindras? I båda fallen hade rättsväsende och sociala myndigheter som hade kunnat leda till beslut och åtgärder som förhindrat tragedierna.
Det gäller att bryta en negativ utveckling tidigt. Skolan vet ofta långt innan polisen eller de sociala myndigheterna när det är på väg att gå snett.
Ordning i skolan är en del i det batteri av åtgärder och förändringar som behövs för att komma åt våldet bland de unga. Som isolerad åtgärd räcker inte frivilliga skriftliga omdömen i ordning och uppförande hela vägen. Men första signalen hem om att något är fel skall inte behöva komma från polisen
I första hand är ordningen och arbetsmiljön i skolan viktig för lärandet. Men tillsammans med andra åtgärder kan bättre ordning i skolan också ge positiva effekter i hela samhället.
Att sätta gränser och ge tydliga besked är att bry sig. Det är låt-gå-mentaliteten som är ett svek - både mot elever med problem och deras klasskamrater.