Skatt och miljön

Far och son Nilsson gillar inte att Rikstrafiken vill konkurrensutsätta Gotlandsbolaget för att spara skattepengar på Gotlandstrafiken.

Far och son Nilsson gillar inte att Rikstrafiken vill konkurrensutsätta Gotlandsbolaget för att spara skattepengar på Gotlandstrafiken.

Foto: Petra Jonsson

Politik2010-01-18 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Genom åren har varje regering ansett att Gotlandstrafiken kostar statskassan för mycket. Det driver även Rikstrafikens arbete inför nästa upphandling av Gotlandstrafiken. Till denna känsla av att Gotlandstrafiken kostar statskassan för mycket läggs nu de krav på miljön och klimatet, som fastställts av riksdag och EU. Därför kommer hotbilder som det vi såg förra veckan och som lett till en oerhört stark gotländsk reaktion.
Nu är det främst miljökraven som gör att Rikstrafiken föreslår längre restider, färre turer och det förhatliga enhamnsalternativet. Men det är också besparingsmotivet. Rikstrafiken liksom de flesta regeringar de senaste 20-30 åren har känt sig lurade av Gotlandsbolaget i upphandlingarna. Erik D Nilsson har varit en urskicklig förhandlare och lyckades få guldkantade avtal med staten, skattebetalarna. Naturligtvis vill inte heller nuvarande vd för Gotlandsbolaget, Jan-Eric Nilsson, ha några konkurrenter som lägger något lägre bud på Gotlandstrafiken. Det ligger i hans intresse att framställa det som att Gotlandsbolaget är de enda som kan sköta Gotlandstrafiken.
Genom sin ställning i rederibranschen sprider familjen Nilsson denna åsikt och utan att det handlar om ren kartellbildning sker nog en slag marknadsuppdelning inom den svenska rederinäringen. Konkurrens är bra säger många, men det passar inte i Gotlandtrafiken, säger Jan-Eric Nilsson i lördagsintervjun i GT. Men Rikstrafiken vill ha konkurrens för att testa Gotlandsbolagets priser. Därför är nu upphandlingen uppdelad. I år går anbudet ut på fartygen. Sannolikt större båtar än dagens, som tar 1 500 passagerare. I nästa upphandling handlar det nog om 2 000 passagerare och att de ska vara gasdrivna. Sannolikt LNG, den flytande formen av naturgas. När båtarna är inhandlade läggs anbudet på driften ut. Den som hyr ut båtarna kan inte kräva att också få driften, men kan naturligtvis vinna den i konkurrens med andra.
Hittills har miljö- och klimatkraven stått i centrum för Rikstrafiken förslag till försämringar av Gotlandstrafiken. Men det finns också en besparingsvilja. Att helt enkelt konkurrensutsätta Gotlandsbolaget för att spara skattepengar. Vilket inte är fel, bara det inte går ut över Gotland.