Sjöfarten måste ta sitt ansvar för framtiden

Politik2006-08-02 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
En fråga som alltid har och förmodligen också alltid kommer att diskuteras, är våra färjeförbindelser med fastlandet. Inriktningen på diskussionerna har varierat, just nu handlar det mycket om biljettpriser och kommande färjeavtal mellan staten och kommande fartygsoperatör. De gamla frågeställningarna om trånga bildäck och kämpiga natturer tillhör en förgången tid. Idag fungerar trafiken bra med komfortabla och snabba fartyg, även om det fortfarande finns små skönhetsfläckar som exempelvis bagagehanteringen för ankommande resenärer i Nynäshamn.
I horisonten tornar dock kraftiga orosmoln upp sig i form av en orolig oljemarknad. Kraftigt höjda oljepriser skulle nämligen direkt slå igenom på de framtida biljett- och fraktpriserna. Hela världens sjöfartsnäring är nämligen uppbyggd på obegränsad oljetillgång och därför blir den också väldigt utlämnad till denna svajiga marknad, vilken hela tiden påverkas av politisk oro och terroristattacker i producentländerna. Dessutom påtalar samstämmiga forskningsrapporter att oljereserverna inte är så stora som man förut trott.
Våra stora snabbfärjor förbrukar runt 40 000 liter bränsle på en normal resa tur och retur från Visby till Nynäshamn. tyVid en kraftig höjning av världsmarknadspriset på olja eller åtstramning av leveranser skulle det snabbt bli problem. Sjöfartsnäringen är mycket konservativ och vad jag förstår finns det i dagsläget inga alternativa bränslen för fartygstrafik. Visserligen pågår forskning och försök med bland annat vätgas, men ännu är detta bara i sin linda.
Det är därför viktigt att bränslefrågan inte glöms bort i den ständigt pågående färjedebatten. Den frågan kan nämligen framöver få dagens olika synpunkter att framstå som ganska små. En tillförlitlig färjetrafik är grundförutsättningen för en positiv utveckling på Gotland.