Vd:n för Sveriges Apoteksförening, Johan Wallér, har en nästan rörande kolartro om avregleringarnas välsignelser och de många nya tjänster på apoteken som han påstår den har lett till. Jag själv uppmanas “öppna ögonen" och att jag ska ta “del av denna positiva utveckling" (GT 27 juni 2011).
Tja, vem som verkligen ska öppna ögonen kan onekligen diskuteras. Fler uppger nu att de får vänta på sina receptbelagda mediciner när apoteken inte har dem på lager och det är fler som tycker att personalen på apoteken inte kan ge råd om de receptbelagda medicinerna. Det visar en ny undersökning som Konsumentverket har gjort.
När VD Johan Wallér lite stöddigt självgott skriver att “om man ska diskutera apoteksbranschen måste fakta vara korrekta". Jo, jo.
Någon som hört denna avregleringens och egenintressets branschorganisation ens med ett ord erkänna att kunderna alls icke tycker avregleringen funkat så lysande bra och gett så fin service och “bättre tillgänglighet" som Wallér påstår.
Själv fick jag, apropå den här replikväxlingen, samtal från en apotekskund som nödgads vänta en timme häromdagen och sedan fanns ändå inte de läkemedel han skulle ha i lager på det privata apoteksalternativet.
Sjunkande förtroende
Tanken med avregleringen var ju bland annat att apoteken skulle ge bättre service och bli mer tillgängliga, menade regeringen när monopolet avskaffades 2009. Undersökning, som Konsumentverket gjort på uppdrag av regeringen, pekar på allvarliga brister och att konsumenternas förtroende för apoteksbranschen har sjunkit rejält.
-Den här rapporten visar att det finns en hel del mer att göra. Kundernas förtroende för apoteksmarknaden har sjunkit allvarligt efter omregleringen, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.
Ökat missnöje
Trots att det har öppnats omkring 300 nya apotek och att de ofta har längre öppettider, ökar ändå missnöjet, visar rapporten. 2008 gav 95 procent, av de intervjuade, apoteksmarknaden ett positivt betyg. I april 2011 hade den siffran sjunkit till 77 procent.
Fler personer uppger också i undersökningen att de tvingas vänta på att få ut sina receptbelagda läkemedel för att apoteken inte har dem i lager. Andelen som tvingas vänta i mer än 24 timmar har ökat från 4 till 11 procent. Knappast något direkt lysande bevis för avregleringens påstådda välsignelser.
- En allvarlig sak är också att man upplever att man får sämre råd, stöd och information när man köper sina läkemedel. Vi vill nu att regeringen tar ett snabbt initiativ och kontaktar branschens aktörer för att tillsammans med branschen komma till rätta med problemen och vidta nödvändiga åtgärder för konsumenternas bästa, säger Gunnar Larsson till SVT:s Rapport.
Sveriges Apoteksförening och dess vd borde uppträda lite mindre kaxigt och visa lite större ödmjukhet över den verklighet som avregleringen de facto försatt apotekskunderna i. Först då, men bara då, får vi den seriösa diskussion kring apotekens roll i vårdkedjan och avregleringens effekter som man säger sig välkomna.