"Bortförklaringarnas tid är förbi", menar regionens högste chef, Bo Dahllöf. Nu sker det aktiva förbättringar av hanteringen av bygglov och det bemötande, som alla medborgare och företagare får när de kontaktar regionens tjänstemän för att få besked av olika slag.
Nu är en kundtjänst igång, som ska kunna ge snabba svar om hur ditt bygglov hanteras och svara på frågor om avfallshanteringen. Denna kundtjänst, som ska öka regionens service och tillgänglighet har kombinerats med en utbildning i mars med många tjänstemän för att växla från en myndighetskultur till en servicekultur i bemötande från regionens alla anställda.
Ännu är många steg kvar att ta, men helt klart har promenaden tagit stora steg framåt för att förbättra bemötande, serviceandan och företagsklimatet på Gotland. Svenskt Näringslivs regionchef på Gotland, Anders Thomasson, uttalar sig i regionens tidning Insidan om att det märks en svängning åt rätt håll.
Ytterst är attitydförändringen ett politiskt ansvar, men på tjänstemannanivå är det högsta chefen Bo Dahllöf, som måste se till att regionens byråkratiska uppgift fungerar som en serviceorganisation och inte som en stel och tillknäppt myndighetsorganisation.
En första viktig del är onekligen den kundtjänst som skapats. Än så länge uppenbarligen underbemannad, men det blir bättre i sommar och i slutet av året. Den innebär att om jag ringer för att kolla hur de går med mitt bygglov, så svarar någon. Jag får inte svaret att "Den du söker går inte att nå för tillfället."
Kundtjänstens personal kan kolla var mitt bygglov finns i processen. Jag får besked om jag måste komplettera eller när nästa steg sker. När kundtjänsten tar alla samtal, kan bygglovshanterarna ägna sig helhjärtat åt byggloven. De har helt enkelt förbättrat processerna för bygglovshantering, så de går snabbare.
Utvecklingen från myndighetskultur till servicekultur är av avgörande betydelse för Gotlands utveckling.
Alla medborgare, företagare och entreprenörer behöver olika former av besked från regionen. Då måste det vara enkelt och ges klara besked så snabbt som möjligt. Denna utveckling måste fortsätta att svänga åt rätt håll!