Året 1999 nåddes botten för Gotlands turistförenings underskott. Kommande år minskade underskottet lite år från år och 2004-2006 kunde man presentera blygsamma överskott. Sen rasade det igen och mellan 2009 och 2010 störtdök underskottet enligt de uppgifter som presenterades vid föreningens extra årsmöte i söndags.
Nu är föreningens saga all.
Medlemmarna beslutade enhälligt att föreningen ska likvideras och denna process påbörjas omedelbart. Region Gotland tar över verksamheten från 1 april till årsskiftet då den som vinner upphandlingen av tjänsterna ska ta över.
Turistföretagen uppmanas att bli medlemmar i Tillväxt Gotland och tillförordnade turistchefen Mats Jansson anställs i projektform till året är slut.
Så här från läktaren tycker jag att det ser ut som en vettig lösning.
Tillväxt Gotland tillskansar sig nu den kompetens man behöver för att kunna lägga anbud, men fortfarande saknas kapitalet. Det samlade näringslivet borde kunna skrapa ihop den summa som Region Gotland kräver, två miljoner. Det är ju för företagen man ska jobba.
Även om det kanske inte är någon fördel för de enskilda aktörer som skulle kunna slåss om upphandlingen av näringsliv- och turisttjänster så finns det en klar fördel att turistföretagen och övrigt näringsliv hamnar i samma organisation.
Genom detta kan förståelsen för besöksnäringen öka hos de företag som tar in det mesta av de inkomster som besökarna lägger på Gotland. Näringslivet kanske i större utsträckning kan sporras att vara med och finansiera verksamheter som Medeltidsveckan.
Nackdelen med en stor "koloss" är såklart att det blir för svårt för de enskilda mindre företagen att konkurrera i upphandlingen. Upphandlingen riskerar att uppfattas som ett spel för gallerierna.
Om man hade varit ute efter den bästa aktören inom vardera området hade man inte valt en gemensam upphandling. Alla visste att någon sådan befintlig verksamhet inte fanns.
Visst, den kan byggas upp på samma sätt som Tillväxt Gotland och Gotlands Turistförening planerade. Två mindre aktörer kan gå samman och lägga anbud efter samma modell. Då hade man fått andra problem, att kunna förhålla sig konkurrensneutral och behandla det egna företaget på samma villkor som sina konkurrenter.
Både Tillväxt Gotland och Gotlands Turistförening har starka band till regionen, och framför allt Tillväxt Gotland uppfattas av många som en kommunal enhet. Men de är ändå neutrala och vana med helikopterperspektivet.
När skattepengar ska användas är det största möjliga nytta för pengarna som måste eftersträvas. Än finns inga skäl att döma ut hur regionen har skött det hela.