Per Schlingmann beskrivs ofta som PR-mannen som tog med sig taktik frÄn nÀringslivet in i politiken.
Det Àr dock en vantolkning som förmodligen har sitt ursprung hos dem som ogillar förnyelsen av Moderaterna och förÀndringen av den politiska majoriteten det har fört med sig. De försöker avfÀrda utvecklingen som ett tillfÀlligt PR-trick.
Om Schlingmann agerat sÀljare i politiken hade han knappast lyckats omdana Moderaterna eller vinna val. Att bilda opinion för politiska idéer Àr inte detsamma som att sÀlja dammsugare. I politiken handlar uppgiften om att skapa förtroende.
Till skillnad frÄn en produkt mÄste ett parti ha en idé om samhÀllet, en analys. Och det Àr i rollen som politisk tÀnkare som Per Schlingmann har gjort den största insatsen. Han var förvisso inte ensam i nydaningen av Moderaterna. Men han har klarare Àn nÄgon annan moderat politiker lyckats förklara samband och förÀndringar i svensk nutid.
Schlingmanns idéer har övertygat bÄde de egna bakÄtstrÀvarna och mÄnga nya vÀljare frÄn andra partier. Det har inte skett dÀrför att budskapet skulle ha slagits in i silkespapper, utan dÀrför att de framförts pÄ ett tydligt och Àrligt sÀtt.
I stÀllet för att lova valflÀsk har de nya Moderaterna betonat vÀljarnas ansvar för Sverige som helhet. Den typen av kÀrvhet skulle inte ha gÄtt hem i en sÀljsituation. Men det tilltalade svenska folket dÄ de valde politiska ledare.
Som partisekreterare och kommunikationsstrateg bröt aldrig Schlingmann med Moderaternas historia. Det han gjorde var att betona vissa drag i den och vÀlja bort andra. Betoningen hamnade pÄ att se samhÀllet som varande i konstant förÀndring. Politikens uppgift blir dÀrmed att skapa trygghet och kontinuitet för mÀnniskorna i den förÀndringen.
Det Àr inte idéer som kommer ifrÄn PR-branschen, utan de Àr hÀmtade frÄn anglo-saxisk liberalkonservatism. LÀser man debattartiklar av och lyssnar pÄ intervjuer med Per Schlingmann slÄs man av hur han okonstlat översÀtter Karl Poppers 1900-tals idéer och Edmund Burkes 1700-tals idéer till svenskt 2000-tal.
Kritiken mot utopier var en moderat gren som fick stÄ tillbaka under den nyliberala vÄgen pÄ 80- och 90-talen. Schlingmann ÄterupptÀckte och anvÀnde anti-utopismen, bÄde för att omdana sitt parti, och för att förÀndra samhÀllet.
Oavsett om de som ogillat Moderaternas förÀndring har funnits till höger eller vÀnster har de försökt att avfÀrda förnyelsen som ett PR-trick. Men man behöver inte ha sÀrskilt stora kunskaper om partipolitiskt arbete för att inse att Schlingmanns arbetsinsats har varit av ett mer gediget och djuplodande slag.
Att Schlingmann snart lÀmnar jobbet som statssekreterare Àr egentligen ingen nyhet. FrÄgan Àr vilken roll han kommer att spela under valet 2014, och dÀrefter. Ett stalltips Àr att han fortsÀtter arbeta med politik. Duktiga och drivna PR-mÀnniskor kryllar det av i Stockholm. Men genuint belÀsta och samtidsorienterade politiker Àr det ont om.