Sätt inte P för innerstadstrafik
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Ändå lanseras gång efter gång förslag om att införa avgifter. Och nu är det dags igen. Den återuppståndna trafikutredningen av innerstadstrafiken skall upp till behandling i tekniska nämnden.
Jag tar inte bilen in i innerstaden så ofta. Men när jag gör det, då brukar jag ställa den på Stora Torget. Jag har ALDRIG råkat ut för att det inte finns en ledig ruta. Andra kanske har en mer detaljerad bild av vilka problem som p-avgifter egentligen skall lösa, men jag kan inte se den.
Däremot är det ofta stört omöjligt att hitta en ledig p-plats exempelvis på Domusparkeringen vid Östercentrum (den del där man får stå i mer än två timmar). Hur många tar halvt om halvt ofrivilligt med sig bilen in i innerstaden, eftersom det är svårt få parkera utanför muren tillräckligt länge?
Nå, i samband med att trafikutredningen fick en nystart förra våren pratade jag med tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg. Då sade han att han tyckte att biltrafiken i innerstaden kommit ned till en rimlig nivå. Det finns på pränt.
Det sade han inte i går, när jag hörde honom intervjuas i Radio Gotland. Nu tycker han plötsligt att det är för mycket trafik.
Vad har hänt under året?
Eller har det inte hänt något annat än att den rimliga nivån blivit orimligt hög? Nu är det en orimligt låg nivå på trafiken som är rimlig?
Ja, jösses. Vad är egentligen för mycket trafik? Jag skulle vara glad om jag kunde få svar på exakt vilka problem som dagens trafik förorsakar. Varför laga något som inte är trasigt? Även om staden är klassad som världsarv så vill vi väl ha en levande stad med butiker och arbetsplatser? Även om handeln i stadens ytterkanter tar en större och större del av marknaden så behöver man väl inte politiskt driva på utvecklingen genom att jaga bilarna ur innerstaden?
Jag gissar att en av anledningarna till att kommunen ser mer positivt på att begränsa biltrafiken i innerstaden är att den kommunala förvaltningen pö om pö flyttar ut. De som flyttar in i de fastigheter som kommunen tömmer får rätta sig efter andra och striktare trafikregler.
Det är nästan som om kommunen VILL att innerstaden skall vara en folktom idyll. Det är åtminstone intrycket av utflyttningen i kombination med hårdare trafikbegränsningar.
Därmed inte sagt att ALLA trafikutredningens förslag bör kastas i papperskorgen. Utökade gångfartsområden tycker jag exempelvis är ett bra sätt att låta människor samsas med varandra, oavsett om de sitter i en bil eller promenerar.