Satsa på rätt trafik

Politik2010-12-07 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vilka tunnor som är tomma och skramlar mest kan man nog ha lite olika syn på.
Lisa Kalström (S) tog i går i för kung och fosterland när hon försökte beskriva hur bra S är och hur dåliga C är på kollektivtrafiken.
Om vi skruvar ner tonläget lite så kanske det går att föra en debatt om sakfrågan. Att man har olika syn på saker och ting är ganska vanligt.
Det finns en befogad fråga som Lisa Kalström ställer: varför har Centern inte utökat kollektivtrafiken på landsbygden med halvtimmestrafik under de år man suttit på makten?
Jag tror i och för sig att Lisa Kalström vet lika väl som jag att ett parti inte kan bestämma självt när man är allierad med andra partier. Om inte lär hon bli varse det när hon nu tillhör ett parti som samarbetar med två andra partier, varav det ena är hela förklaringen till maktskiftet i kommunen.
Att Centerpartiet nu lägger egna förslag som inte behöver jämkas med de andra allianspartierna är inte särskilt konstigt.
För det andra, och framför allt, har det så vitt jag vet inte funnits pengar i budgeten tidigare men nu går kollektivtrafiken med överskott.

Socialdemokraterna satsade åtta miljoner kronor på kollektivtrafiken förra gången de satt i majoritet. Det var vällovligt men ledde inte till att fler åkte buss. Kanske för att det inte fanns nån strategi bakom satsningen, att bara tillföra pengar leder inte alltid automatiskt till förbättringar.
Och man kan ju bolla tillbaka frågan: varför införde inte Socialdemokraterna trafik på tvärlinjerna då när man hade chansen?
Och framför allt: varför gör man inte det nu när man sitter på makten igen? Istället för att enbart satsa på gratisåkande för ungdomar i Visby?
Sen ska det sägas att det redan finns plustrafik i dag för dem som inte bor längs med stomlinjerna. Bussar som kommer och hämtar vid grinden och kör till närmaste tätort. Som taxi fast med kollektivtrafiktaxa.

Om linjerna vid sidan om stomlinjerna ska bli ett realistiskt alternativ för daglig pendling krävs gigantiska insatser utan att vi får vare sig fler eller tätare turer.
Jag hoppas att man gör en grundlig undersökning bland både busschaufförer och resenärer om var behoven är som störst och vad resenärerna mest efterfrågar innan man satsar på de mindre linjerna istället för att satsa på halvtimmestrafik.
Det är inget vidare om det går nån sorts prestige i det hela så att det är viktigare att göra tvärtemot sina motståndare än att göra det bästa för kommuninvånarna.