Satsa på förtur för cyklarna

Politik2014-04-24 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

Region Gotland vill gärna framstå som en ekokommun (region) och ligga i framkant när det gäller folkhälsoarbete. Det är bra och målet är att förmå oss gotlänningar att tänka klimatsmart och planera vårt resande, så att vi blir klimatresenärer. Dessutom måste vi motionera och röra på oss betydligt mer än vad som är fallet idag. En bra tanke, men sedan gäller det att orka handla i den gråa vardagen. Huvudbudskap är nämligen: Ställ om möjligt bilen och gå, cykla eller åk buss till jobbet.

Nu har inte alla dessa möjligheter på grund av bristande kollektivtrafik, oregelbundna arbetstider med mera. Men många kan samåka och på så vis dra sitt strå till stacken. Det handlar inte om att leva med tagelskjortan på, utan snarare att tänka efter och planera alla resor. Har man cyklat till jobbet fyra dagar och det regnar den femte, går det att ta bilen med gott samvete. Men det finns ju också bra regnställ och en cykeltur i ett stilla vårregn är ingen dum upplevelse det heller om cykelvägen upplevs som säker och trygg. Annars kan njutningen lätt förbytas till skräck.

Vet inte om det finns någon statistik över cyklandet på Gotland, men det finns för flera andra orter. I Köpenhamn görs över 30 procent av alla resor med cykel, men endast ett par procent av resorna i Stockholm. Forskningsresultat visar att den danska huvudstaden verkligen satsat på cyklarna och alltid sätter dessa i första rummet vid all trafikplanering. I Sverige är det tvärtom i många städer – bilarna först i planeringen och lite tillspetsat, sedan får cyklarna det utrymme som blir över.

Visby har bra cykelvägar, men ännu återstår väldigt många farliga överfarter och korsningar. Ge cykeln en chans – det tjänar både miljön och folkhälsan på.