Sanning och konsekvens i färjefrågan

Politik2013-11-12 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

På annan plats i tidningen har ni förmodligen fått information som gör att ni vet mer om kajfrågan och Gotlandsbåten än jag när jag skriver detta.

Men oavsett slutligt besked i frågan finns det en del saker att räta ut.

Det florerar så många åsikter och spekulationer i frågan om Gotlandsbåten vs Destination Gotland, hamnen och vad skattepengar ska användas så jag blir alldeles yr.

Påstående 1: Regionen har ingen skyldighet att upplåta plats i hamnen åt Gotlandsbåten.

Min syn på saken: Regionen har visst en skyldighet att se till att hamnen är tillgänglig för dem som vill bedriva verksamhet där. Precis som man anpassat hamnen för Destination Gotlands verksamhet.

Påstående 2: Destination Gotland är dumma för att de vill stoppa Gotlandsbåten att komma in och konkurrera.

Min syn på saken: Nej, Destination Gotland stretar inte emot för att de är dumma. Deras organisation är byggd på vissa förutsättningar och att de har full kontroll över området och logistiken kring sina avgångar. Att släppa in en annan operatör gör att dessa förutsättningar ändras och de är helt enkelt rädda att ställas inför situationer de saknar kontroll över.

Påstående 3: Gotlandsbåten borde väl har ordnat det här med kajplats först, innan de börjar förhandla om båten?

Min syn på saken: Processen med att få igång konkurrerande trafik är ett pussel. Man måste börja med något och här är det en svår balansgång: att få tillgång till en båt för att få kajplats och ha en kajplats för att få tillgång till en båt.

Denna process överensstämmer inte med politiska processer där det krävs lång framförhållning. Här krävs ett samspel och en vilja från alla parter att lösa frågan. Här tycker jag att god vilja visats från alla parter, inklusive Destination Gotland.

Påstående 4: Varför erbjuder inte regionen Gotlandsbåten plats i Klintehamn eller Slite?

Min syn på saken: Det är inte regionens sak att anvisa vilken hamn ett fristående rederi ska använda för trafik som inte ingår i den statligt avtalade bastrafiken. Gotlandsbåten vet självklart om att det finns andra hamnar men har byggt sitt projekt på trafik Visby-Västervik.

Påstående 5: De ska ju bara köra på sommaren! Det är fusk!

Min syn på saken: Bättre att konkurrensen sker under den period där vi kan få fler som åker hit än att slåss om passagerarna när kapaciteten är mer än tillräcklig.

Påstående 6: Trafiken med Gotlandsbåten riktar sig inte till gotlänningar. Den är bara för turister.

Min syn på saken: Eeehhh, ja? Kalmar län (alltså inklusive Öland) hade 2 604 634 gästnätter 2012. Dalarnas län: 4 862 790. Jämtland: 2 499 785. (Både inhemska och utländska gäster, källa: SCB).

Samma siffra för Gotland: 855 204.

Och nej, jag har inte glömt en siffra.