Sänk tröskeln till Gotland!
Foto: Simon Paulin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vad får det då för effekter för Gotland när två bilburna vuxna och tre barn tvingas betala 3 000 kronor för att kunna resa med färjan till Gotland och tillbaka till fastlandet? Det säger sig självt att det skadar Gotland. Och inte bara besöksindustrin. All näringsverksamhet innehåller resande och transporter i någon form.
Risken är dessutom hög att det blir ännu dyrare nästa år. Ökade drivmedelspriser leder då till höjda biljettpriser. Och Destination Gotland får dessutom möjlighet att differentiera priserna, vilket antagligen gör det dyrare att resa med attraktiva avgångar sommartid.
Gotlänningar kommer i och för sig billigare undan. Det gör det överkomligare för de bofasta att lämna ön. Men samtidigt sänker rabatten för gotlänningar opinionstrycket för lägre färjepriser. Kneippbyns vd Ewa Werkelin, som medverkade vid gårdagens pressträff tillsammans med Ica Maxis Paul "Dino" Larsson, kallar det för en "Håll käften-rabatt".
I går startade vägpris.nu, med Ted Ljungqvist i spetsen, en intensifierad kampanj för att få riksdagens partier och regeringen att hålla vad de en gång har sagt är rimligt. Att åka färja till Gotland skall kosta ungefär vad det kostar att köra motsvarande sträcka. (Läs Ted Ljungqvists öppna brev till Maud Olofsson på debattsidan i GA i dag.)
En meter motorväg kostar mellan 30 000 och 40 000 kronor att bygga. Det blir mellan 30 och 40 miljoner för en kilometer. Tio mil kostar alltså mer än tre miljarder kronor.
Till Gotland byggs inga vägar. Och till Gotland behöver inga vägar underhållas. Vi behöver inte be om ursäkt för att vi vill ha färjeförbindelser och biljettpriser som ger rimliga förutsättningar för gotlänningar och för besökare, för företag och för privatpersoner, för människor och för gods.
Vägpriser på färjorna vore mer värt för Gotland än ersättningsjobb och andra specialdestinerade insatser. Vägpriser ger bättre möjligheter att utveckla Gotlands egna krafter. Då kan näringslivet växa och befolkningsutvecklingen kan vändas. Allt vi begär är att riksdag och regering tar de beslut och inför den prispolitik för färjetrafiken som de redan har uttalat sig för.
Sänk tröskeln till Gotland!