Med 7 000 demonstranter på Holmen rivstartade Gotland Almedalsveckan i söndags med appeller som hördes över hela riket. Som respons kändes infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds debattartikel i gårdagens GA rätt så avslagen. Det var ungefär samma bubbel som i fjol. Gott om allmänna utfästelser men få konkreta löften. Det konkreta kan sammanfattas: dagliga turer på två fastlandshamnar.
Hon skrev ingenting om att bryta upp det avtal som nu gäller för trafiken. Det avtal som har inneburit hiskeliga prisökningar för resenärer och transportörer. Det avtal vi ska leva med till 2017 om ingenting görs.
Catharina Elmsäter-Svärd skrev desto mera om nästa upphandling. Det är en viktig fråga och förfrågningsunderlaget inför upphandlingen, som ska presenteras i höst, är naturligtvis av avgörande betydelse för hur den processen kommer att sluta.
Men allra mest akut är de priser vi lever med nu. Något måste göras åt tröskeln i porten till Gotland. Tröskeln som håller på att växa till en ny och ovälkommen ringmur. Ett hinder för utveckling i den region där medborgarna har landets lägsta snittinkomst.