Saab fortsätter generera nyheter mitt under den så kallade industrisemestern. Tjänstemännen får ingen junilön och Europeiska Investeringsbanken säger nej till att den ryske finansmannen Vladimir Antonov går in som ägare. Trots att exempelvis den svenska Riksgälden givit klartecken för Antonov.
Varför? Det vet vi inget om? EIB har inte motiverat sitt beslut. Frågan är om EIB nu gör en ny prövning av Antonov, vilket Saab har bett om.
Det är svårt att föreställa sig att EIB skulle agera på samma sätt om det rörde en tysk eller en fransk biltillverkare. Det blir så med offentligt finansierade krediter på politiska grunder. Man frågar sig vilka politiska eller ekonomiska nationella intressen institutionen kan tjäna.
Men Saab har värre problem än sådana som kan lösas av en ensam ny finansiär. Det påpekar Lars Holmqvist, vd för Clepa, den europeiska organisationen för underleverantörer, i en intervju i Dagens Industri.
- Nej, problemet är av den storleken att det inte hjälper om en enskild person går in, hur rik han än är. Det skulle krävas många miljarder. Det är ingen lösning att en Joakim von Anka går in med en massa pengar. Det grundläggande problemet är att Saab inte säljer bilar. De är skyldiga underleverantörerna och EIB en väldig massa. De är i en situation som jag tror är väldigt svår att lösa.
- De sålde 28 600 bilar i fjol. Det överlever man inte på i vår bransch.
Saab har försatt sig (och försatts) i en Moment 22-situation, när ständigt nya krissituationer gnager på det lilla förtroende företaget fortfarande har kvar.
Saab behöver återskapa ett förtroende på marknaden, som ett seriöst och ekonomiskt stabilt företag, för att sälja fler bilar.
Men att sälja bilar är just vad Saab behöver göra för att åter komma på fötter.
Det är verkligen svårt att se hur denna situation ska kunna lösas.