Villkoren för framtidens public service formas just nu på kulturdepartementet som arbetar med direktiven till en ny utredning.
Det handlar mycket om innehåll men också finansiering.
Utvecklingen har sannerligen sprungit förbi de gällande villkoren som kopplar tv-avgiften till tv-innehavet. Rent hypotetiskt betyder det att om du har en tv-apparat i en garderob, en tv som du aldrig använder, då ska du betala tv-avgift.
Kollar du däremot på tv hela dagarna via din dator eller mobil, då behöver du inte betala.
Så nog kan det behövas lite nya villkor.
De flesta tar för givet att vi ska ha public service. Många tror att den finansieras via skattsedeln vilket ju inte stämmer. Avgiften på några hundralappar i månaden finansierar också både SVT och Sveriges Radio.
Många har synpunkter på vad framför allt SVT ska syssla med. SVT:s vd Eva Hamilton skrev igår på DN Debatt att det inte är realistiskt att ha som utgångspunkt att SVT ska göra de tv-program "som ingen annan gör". Så som kulturministern ska ha sagt.
Det kan man ju hålla med om utan någon större eftertanke.
Om SVT bara ska göra det smala och icke kommersiella, då blir det ingen mångfald att tala om. Och man kan ju göra kommersiellt intressant tv på olika sätt.
SVT står snarare för kvalitet och fristående från utomstående intressen (läs annonsörer).
Politikerna på regeringsnivå har också lite att jobba med när det handlar om det kollektiva ansvaret att betala för public service. Fler än en gång har högt uppsatta politiker blivit ertappade med att inte betala tv-licens. En kulturminister fick till och med lämna sin post på grund av just detta.
Om man inte betalar tv-avgift "av princip" som nån sorts protest kan man inte gärna begära att svenska folket ska betala utan prut.
Nu är betalningsviljan ändå hög, de flesta betalar avgiften utan att klaga.
Det första man bör ändra på är ju själva namnet, public service är inte bara tv. Det är radio också och till skillnad från SVT finns Sveriges Radio representerat i hela landet på en daglig basis.
Reformen med nya sändningstillstånd för lokal reklamradio har hittills inte varit någon succé. Mycket reklam men mindre radio kan man säga.