Så går man plus på dålig service

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Politik2008-01-19 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
När jag skulle flyga till Skottland i höstas gick planet från Arlanda i svinottan. När jag släpade mig in i terminalen vid femtiden på morgonen fick jag ändå ställa mig sist i en mastodontkö vid incheckningen som ringlade sig genom hela bygget. Och sedan väntade ju kön vid säkerhetskontrollen.

När de första avgångstiderna närmade sig spred sig paniken i kön. Det började likna fria kriget. Det gäng jag reste med lyckades haffa en kille som hjälpte oss igenom alla hinder, men det var på håret. (Sedan sumpade SAS golfklubborna i två dagar, men det är en annan historia.)
Nu läser jag att Luftfartsverket har en ny affärsidé. För 1300 kronor skall man kunna köpa sig förbi kön till säkerhetskontrollen, där det ofta är köer som gör att du riskerar att missa ditt flyg.
Först ser en monopolist till att inte sköta sin uppgift tillräckligt bra. Sedan erbjuder man, mot en saftig avgift, en väg förbi det hinder som man själv har skapat.
Vad säger man till ett sådant verk. Far och flyg!