Så blir vi inte 65 000
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Sommargästerna åker hem för att förbereda skolstart och en återgång till vardagen.
Hur bra den här sommaren blev har vi än så länge bara prognoser om.
Det har också varit en sommar utan några större kritikstormar kring färjetrafiken. De flesta har förståelse för de förseningar och konsekvenser som blir följden av oväder.
Men dessa tillfällen ger också ett tydligt budskap om hur sårbara vi är och hur svårt det är att resa både hit och härifrån med kort varsel när det är högt tryck på trafiken. Är läget akut går det oftast att lösa men de flesta resor är ju inte akuta.
Förtur för gotlänningar är ett trubbigt instrument. Det skulle bli otympligt att hantera och hur stor skulle denna kvot vara?
Ingen lätt fråga att lösa således.
Däremot har Destination Gotland en hel del att jobba med för att förändra attityderna hos framför allt våra många sommarboende som tillbringar många helger här året runt och många sommarveckor.
Det nya prissystemet är ingen höjdare för dessa personer, diplomatiskt uttryckt. Det är just denna grupp vi i första hand vill locka till oss som permanentboende. Gotlandsrabatt för alla med sommarhus på Gotland borde vara en självklarhet i denna strävan.
Istället byggs frustrationen upp varje gång de ska boka och betala.
Det nya prissystemet verkar Destination Gotland försvara till varje pris. Och om det har fler fördelar än nackdelar för dem som reser hit ofta, men inte så ofta att man tjänar på ett årskort, har man mer att göra med att pedagogiskt förklara detta.
Att ta 50 kronor varje gång man själv ändrar något i sin bokning (räknas som ombokning) är till exempel inte okej.
Ett korrekt och professionellt bemötande kan man kräva oavsett vilken sorts resenär man är. Och hur arg man än är på systemet och strulet vid ombokningar.
Jag tänkte avsluta med ett autentiskt mejl från en anställd vid Destination Gotland till en arg resenär som ifrågasatte flexitillägget:
"Hej NN. Det är ingen som tvingas köpa ett flexitillägg, det är något man själv väljer.
Det råder fri marknad, så vem som helst får öppna ett konkurrerande färjebolag. Och det finns ju trots allt fler sätt att ta sig hit, så valet är ditt. Vänliga (sic!) hälsningar NN"
Med sådant bemötande, om än från enstaka anställda, lär man inte bidra till att uppnå Vision Gotland 2025:s mål om 65 000 invånare.