Först var det före detta försvarsministern Anders Björck som kom ut i färjefrågan i en debattartikel i GA. I går var det den omdömesgille före detta näringsministern Björn Rosengren som skrev i Svenska Dagbladet om hur statliga färjor kan förvandla Gotland till den sista sovjetstaten. Om än inte med exakt de orden.
Om jag var osäker på om PR-branschen låg bakom Björcks inlägg, så är jag helt övertygad nu.
Jag är inte professionellt tränad att göra en dylik textanalys, men för mig framstår det som sannolikt att båda artiklarna har skrivits av samma person. De utgår från samma lätt förvridna världsbild något skevad för att passa syftet, de argumenterar till stora delar på samma sätt och landar på samma ståndpunkt. Båda artiklarna är översållade av samma klåfingriga fingeravtryck.
Båda bortser helt från konkurrensaspekten och svårigheten att göra en ekonomisk upphandling när det bara finns en medtävlare. Båda talar i termer av att regeringen planerar att förstatliga en fungerande privat verksamhet. Båda pekar på att bränsleförbrukningen är densamma oavsett vem som driver trafiken. Och båda talar, utan att alls konkretisera sig, om de fasor som väntar Gotland i framtiden. Och så vidare.
Egentligen var det mest vissa kvalitetsbrister i Björcks artikel som fick mig att tvivla på PR-branschens inblandning. Det måste ha berott på att jag överskattade PR-branschens förmåga. Inför PR-byråernas pompösa fasader är det lätt att glömma bort att de gamla bekanta som tagit tjänst hos mammon är minst lika klantiga som dem som valt andra karriärvägar.
När Björn Rosengren intervjuades i Radio Gotland om gårdagens SvD-artikel så framförde han bland annat ståndpunkten att det vore "bättre att starkt subventionera färjetrafiken".
Eh? Som om trafiken i dag är osubventionerad? Ursäkta mig, men det låter som om Rosengren har fått en ytterst sparsmakad briefing i frågan innan han försöker debattera den. Men han är ju arrogant nog att försöka ändå.
Statliga färjor är ett medtävlande alternativ i planerna för framtidens färjetrafik. Det är ingen ideallösning. Långt därifrån. Men ännu en upphandling med endast ett deltagande rederi, det vore sämsta tänkbara scenario.
Jag antar att den grovt förenklade bilden av att regeringen planerar att förstatliga en "fungerande" privat verksamhet, av PR-strategerna bedömts som det mest effektiva verktyget för att bearbeta en borgerlig regering.