Rödgröna prioriterar Visby

I augusti presenterade de lokala företrĂ€darna för De rödgröna sin gemensamma valplattform. Samarbetet hĂ„ller, till skillnad frĂ„n i riksdagen. frĂ„n vĂ€nster: Leif Dahlby, Åke Svensson, Brittis Benzler, Stefaan De Maecker, Viveca Bornold och Bodil Rosengren.foto: tommy söderlund/arkiv

I augusti presenterade de lokala företrĂ€darna för De rödgröna sin gemensamma valplattform. Samarbetet hĂ„ller, till skillnad frĂ„n i riksdagen. frĂ„n vĂ€nster: Leif Dahlby, Åke Svensson, Brittis Benzler, Stefaan De Maecker, Viveca Bornold och Bodil Rosengren.foto: tommy söderlund/arkiv

Foto: Tommy Söderlund

Politik2010-12-01 04:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Efter mĂ„ndagens kommunfullmĂ€ktige Ă€r jag riktigt orolig för vad som kommer att hĂ€nda pĂ„ Gotland framöver. Det var en mycket svajig ny kommunmajoritet som visade upp sig - lĂ„ngt frĂ„n den samstĂ€mmighet som de tidigare försökt ge sken av. Budgeten för 2011 Ă€r en stram och kĂ€rv budget som kommer att krĂ€va ett tydligt och kraftfullt ledarskap för att ocksĂ„ uppvisa ett bokslut i balans. Klarar kommunstyrelsens ordförande Åke Svensson (S) att hĂ„lla ihop S-MP-V i fyra Ă„r?
I budgeten finns en stor samstÀmmighet MEN det finns ocksÄ tydliga politiska inriktningar som vi i Centerpartiet INTE Àr överens med den nya majoriteten om.
De rödgröna vill inte satsa pÄ kollektivtrafik pÄ landsbygden och inte göra lika stora satsningar pÄ hÀlsoförebyggande arbete som vi i Centerpartiet. De minskar förÀldrarnas valfrihet genom att ta bort vÄrdnadsbidraget och de stÀnger dörren för utmaningsrÀtten som gett företag möjlighet att komma med smarta lösningar för driften av offentlig verksamhet.
Efter mĂ„ndagens fullmĂ€ktigedebatt Ă€r det mycket tydligt att den nya rödgröna kommunmajoriteten med Åke Svensson (S) i spetsen prioriterar gratisĂ„kande ungdomar i stadstrafiken framför att bygga ut kollektivtrafiken pĂ„ landsbygden. Centerpartiets förslag innebar att införa halvtimmestrafik pĂ„ de stora linjerna för att göra det enklare för fler att Ă„ka buss.

Med tÀtare turer i landsbygdstrafiken skulle den bli mer attraktiv och flexiblare och passa fler resenÀrer, bÄde ungdomar och Àldre.
Idag körs mÄnga förstÀrkningsbussar pÄ morgon och eftermiddag som troligen inte skulle behövas pÄ samma sÀtt om det fanns fler turer att vÀlja pÄ.
Även trafiken pĂ„ kvĂ€llstid behöver utvecklas för att underlĂ€tta för boende pĂ„ landsbygden.
Detta vill inte de rödgröna prioritera utan satsar istÀllet allt pÄ sitt vallöfte om bussiga kortet i Visby, dock utan nÄgon slagkraftig argumentering.
I debatten sa de ocksÄ att halvtimmestrafik i Visby var för lite för att stadstrafiken skulle anses vara bra men nÀr vi föreslÄr att halvtimmestrafik ska införas i landsbygdstrafiken avslÄr de det.
Var finns logiken?
Har de glömt att mer Àn hÀlften av gotlÀnningarna bor utanför Visby?
Vi behöver göra satsningar pÄ förebyggande hÀlsovÄrd, det visar bland annat uppföljningen i kommunens styrkort som pekar pÄ att antalet barn som lever i socialt och ekonomiskt utsatta familjer ökar. NÀr vi jobbat med frÄgorna i Centergruppen ser vi att behoven Àr stora och vi behöver framförallt göra hÀlsoförebyggande satsningar pÄ barn- och ungdomars hÀlsa.
Att fÄ in det förebyggande arbetet pÄ ett tydligare sÀtt inom hÀlso- och sjukvÄrd Àr viktigt. DÀrför vill vi ocksÄ satsa totalt 2 miljoner för att ge förutsÀttningar att komma igÄng med arbetet. Av erfarenhet vet jag ju att det Àr svÄrt att Àndra ett beslut i kommunfullmÀktige och dÀrför Ängrar jag djupt att vi med hÀnsyn till valresultatet jÀmkade ihop oss med Socialdemokraternas förslag i budgetberedningen.
Det var olyckligt, för pengarna behövs! MÄnga andra partiföretrÀdare pratade ocksÄ vÀl om detta men de rödgröna och Moderaterna ville inte satsa mer pengar. MÀrklig prioritering!

LĂ€s mer om