Resurser och krav i obalans

Politik2011-03-10 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

När man läser Skolinspektionens rapport efter tillsynen av den gotländska skolan kan man först bli lite tagen av att så många skolor fått anmärkning på olika saker.

Den skola med minst anmärkningar (Endre) har 2, den med flest har 20 anmärkningar, (Romaskolan).

En annan sak som slår en är vilket enormt ansvar det ligger på skolan och hur omöjligt det måste vara att uppfylla kraven med de förutsättningar skolan har.

Skolan ska ge alla elever samma förutsättningar, de ska se varje elev och anpassa undervisningen efter varenda elevs förutsättningar och behov. Den ska medverka till att relationen mellan vuxna och barn är god och respektfull. Den ska säkerställa att alla barn är införstådda med målen för varje ämne och skolans värdegrund.

Skolan ska erbjuda en stimulerande lärmiljö.

I slutändan hamnar det mesta av ansvaret på den enskilde läraren. Med allt detta ansvar skulle man tycka att lärarkåren borde vara hyfsat högavlönad. För det är ju just ansvaret som lyfts fram när direktörernas fantasilöner ska motiveras.

Jag har en känsla av att det inte riktigt är så.

Men mycket av ansvaret ligger också på rektorerna. En återkommande kritik av Skolinspektionen är att det saknas utbildade pedagoger i den gotländska skolan och att rektorerna får anmärkning på att de inte varit angelägna nog att se till att rekrytera behöriga lärare.

Många lärare undervisar i ämnen de inte har utbildning för vilket kan vara en förklaring till att eleverna inte uppnår målen.

Men den stora frågan man ställer sig är ju om staten som ställer kraven också är beredd att ta ansvar för att man har rätt förutsättningar?

Kraven på skolan har ökat dramatiskt de senaste decennierna, under samma tidsperiod har knappast resurserna ökats i samma utsträckning. Jag förespråkar inte en återgång till en statlig skola även om jag inte heller är emot, men nog borde krav och resurser kommunicera lite bättre?

Mer resurser är sällan någon universallösning. Skolan måste själv se till att jobba smartare och mer målinriktat med fokus på eleverna. Det finns många bra lärare som inte har lärarutbildning och det finns välutbildade lärare som kan vara en katastrof i klassrummet.

Men det ska inte behövas ett tv-team som följer arbetet på en skola för att lyfta kvaliteten.

Däremot tycker jag att Skolinspektionens kravlista borde vara ett fantastiskt underlag när det är dags för Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund att löneförhandla...