Regionens ansvar

Region Gotland bör använda sitt Industrihusbolag som marknadsföringsbolag. Inte sälja ut.

Region Gotland bör använda sitt Industrihusbolag som marknadsföringsbolag. Inte sälja ut.

Foto: Petra Jonsson

Politik2011-02-26 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag håller med Niklas Harlevi om att Region Gotland borde avbryta upphandlingen av destinationsmarknadsföring och tillväxtfrämjande åtgärder. Men inte för att stycka upp upphandlingen, utan för att påbörja ett bildande av ett regionägt bolagskomplex som tillsammans med öns näringsliv sköter framför allt destinationsmarknadsföringen.

Valet står sannolikt mellan att Region Gotland, som ansvarig för regional utveckling och befolkningstillväxt, styr och deläger marknadsföringen eller att den säljs till privata aktörer som kan få monopol på besöksnäringen på Gotland.

Den idag totalt dominerande aktören Gotlandsbolaget kontrollerar numera inte bara rederiet, utan också Gotlandsresors hotell och reseförsäljning liksom den för turist-Gotland avgörande webbsidan destinationgotland.se. Denna webbsida ägs av Gotland Promotion, som till 80 procent ägs av Gotlandsbolaget och de andra ägarna är Niklas Harlevis Turistservice och Kneippbyn.

Istället för att sälja ut marknadsföringen och låta Gotlandsbolaget få en monopolsituation inom öns besöksnäring borde Region Gotland använda sitt Industrihusbolag, Gihab, som grund för att liksom Stockholm och Göteborg bygga marknadsföringsbolag tillsammans med näringslivet. Då är de viktigt att Gihab kan köpa det för Gotland helt dominerande marknadsförings- och säljbolaget Gotland Promotion. Givetvis ska deras nuvarande ägare erbjudas delägarskap i regionens bolag.

Det Gotlands Turistförening gjort (marknadsföring och statistik) kan läggas i ett särskilt dotterbolag till Gihab. Regionens aktiviteter för näringsliv, företagsetableringar och annat bör ligga på regionens ledningskontor och/eller tillsammans med Gihab och dess dotterbolag, samlade i Donnerska huset.

Så att det blir en dörr in. En turist är en blivande gotlänning och en turistande företagare kan bli en gotländsk företagare.

Jag tycker politikerna i Region Gotland ska fundera ett varv till. Det är svårt att få kommersiell vinst av de tjänster som är ute på anbud. Då är det bättre att Region Gotland utnyttjar sitt bolag Gihab för att bygga ut destinationsmarknadsföringen i samverkan med öns näringsliv. Det är bättre att Region Gotland har kontroll än att vi får ett privat monopol.