Regeringen har ansvaret

Politik2006-02-08 06:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Förra veckans informationstrÀff med Rikstrafiken var klargörande. Bra och relevanta frÄgor besvarades med informativa och uppriktiga svar. Flera frÄgetecken utrÀtades till utropstecken, men beskeden som gavs gjorde inte att jag kÀnner mig lugnare för den framtida kvaliteten pÄ vÄr fÀrjetrafik, utan snarare tvÀrt om!
Det framkom bland annat att det inte finns nÄgon möjlighet till en slutförhandling med den vinnande anbudsgivaren. Det innebÀr att om det kommer ett tillrÀckligt billigt anbud pÄ de lÄgt satta skall-kraven sÄ Àr det den standarden vi gotlÀnningar kommer att fÄ leva med i sex Är framöver!
Vidare framkom att det inte finns nÄgon koppling med att eventuella vinster av en billigare upphandling skall anvÀndas till sÀnkta priser i Gotlandstrafiken. Nog kÀnns utgÄngen av detta för Gotland sÄ avgörande drama mycket chansartat alltid!

Regeringen ansvarig
Min slutsats av kvÀllen Àr given: I princip alla frÄgor av vikt ramlar tillbaks i regeringens knÀ. Regeringen Àr ansvarig för att upphandlingen har en i det nÀrmaste omöjlig inbyggd mÄlkonflikt, att skapa en bra utveckling av trafiken samtidigt som man skall hÄlla sig inom befintlig budgetram. Det bekrÀftade generaldirektören Staffan Widlert, om Àn i inlindade ordalag.
Regeringen ansvarar för den satta prisnivÄn för bÄde persontrafiken och godstrafiken, och regeringen Àr ansvarig för den korta avtalsperioden som Àr direkt kostnadsdrivande, Àven om man i denna frÄga skyller pÄ EU. Rikstrafiken utför endast sitt uppdrag utifrÄn de förutsÀttningar som regeringen har gett dem.
Jag tycker att det Àr dags att sluta skjuta pianisten och rikta kritiken dit den verkligen hör hemma mot regeringen!

LÄgprioriterad frÄga
Jag hade en interpellationsdebatt under kommunfullmÀktiges decembermöte med Jan Lundgren (s) om hot och möjligheter med det liggande upphandlingsunderlaget. DÄ tog han mycket lÀtt pÄ mina frÄgor och svarade med att "vi har mycket goda kontakter med Rikstrafiken sÄ jag kÀnner mig inte orolig över utgÄngen".
Undrar vad dessa ord Àr vÀrda idag nÀr det visar sig att Rikstrafiken inte kan pÄverka utgÄngen av upphandlingen utan endast har att följa den liggande utvÀrderingsmallen? Min kÀnsla Àr att kommunikationsfrÄgan verkar av nÄgon outgrundlig anledning vara lÄgprioriterad av socialdemokraterna pÄ ön, varken Lundgren, Virgin eller Engelhardt var med pÄ mötet. Sonia Landin medverkade men satt tyst i bÀnken. Och kommunens konsekvensutredning av upphandlingsunderlaget Àr Ànnu inte klar trots att uppdrag gavs i november. Varför?

Jyllands-Posten
Alla kÀnner numera till Jyllands-Posten ökÀnda karikatyrer av Muhammed och vilka fasansfulla konsekvenser dessa har lett till i Mellanöstern. Mjölkböndernas dotterbolag Arla, som Àr registrerat som ett danskt företag, har sett 40 Ärs arbete raseras pÄ fem dagar!
Den köpbojkott som Arla drabbats av kommer troligen att kosta mitt lantbruksföretag i storleksordningen 25 000 kronor. Futtigt i det stora hela givetvis men ÀndÄ kÀnnbart personligen. I mina mest sjÀlviska stunder sÄ funderar jag pÄ om jag kan skicka en rÀkning till Jyllands-Postens chefredaktör för uteblivna mjölkintÀkter!
LĂ€s mer om